DEBATARRANGEMENT I ODENSE:
Hvordan kan EU begrænse den klimaskadelige flyvning inden for EU i henhold til Paris-aftalen og samtidig sikre arbejdskraftens fri bevægelighed og turistindtægter i især Sydeuropa? Det er emnet på et debat.arrangement i Odense med transport- og klimaekspert Jeppe Juul fra Rådet for Grøn Omstilling
Debatten er arrangeret af Demokrati i Europa Oplysningsforbundet i samarbejde med Europe Direct Odense.
Debatten foregår på Phønix i Odense tirsdag 7. september 2021, 17.00-18.30.
Arrangementet er gratis, men det er nødvendigt at tilmelde sig - klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
- Uddannelsescenter får støtte til både lagerautomat og droner
- AMU-center får støtte til at sende fire hold ud i verden
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Røde postkasser bliver solgt - og penere går til Danmarks Indsamling
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
Skriv din kommentar:
Hvordan sikrer EU en grøn omstilling i transportsektoren?
Torsdag 2. september 2021 kl: 10:00
Af: RedaktionenHvordan kan EU begrænse den klimaskadelige flyvning inden for EU i henhold til Paris-aftalen og samtidig sikre arbejdskraftens fri bevægelighed og turistindtægter i især Sydeuropa? Det er emnet på et debat.arrangement i Odense med transport- og klimaekspert Jeppe Juul fra Rådet for Grøn Omstilling
Debatten er arrangeret af Demokrati i Europa Oplysningsforbundet i samarbejde med Europe Direct Odense.
Debatten foregår på Phønix i Odense tirsdag 7. september 2021, 17.00-18.30.
Arrangementet er gratis, men det er nødvendigt at tilmelde sig - klik her:
Oplægget til debat-arrangementet lyder:
Transport står for 25 procent af EU’s drivhusgasudslip. Men jernbanetransporten udgør kun 0,4 procent. Kun 7 procent af passagererne og 11 procent af varerne tager toget - blandt andet på grund af høje priser og dårlig infrastruktur.
Tog kører ellers ofte på el og er den eneste transportform, der for alvor har mindsket sit CO2-udslip siden 1990. Derfor har EU besluttet, at 2021 er ”Det europæiske år for jernbanetransport”. Herhjemme har vi siden 27. juni 2021 for første gang siden 2014 kunnet køre med nattog sydpå, med et stop i Høje Taastrup på ruten Stockholm - Berlin.
Fly er ofte billigere og hurtigere end tog, men er en af de mest CO2-udledende ting, man kan bruge sine penge på. Rengøringshjælp udleder mindre end 20 gram CO2 pr. brugt krone, tøj over 100 gram pr. krone, visse madvarer over 500 gram CO2 pr. krone - og de mest belastende flyrejser 1.000 gram pr. krone.
Hvordan kan EU begrænse den klimaskadelige flyvning inden for EU? Kan det gøres uden at skade arbejdstagernes mulighed for at rejse derhen, hvor arbejdet er, og uden at ødelægge turismeerhvervet i særligt Sydeuropa? Hvad kan man selv gøre for at begrænse sit CO2-udslip brugt på transport?
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
- Uddannelsescenter får støtte til både lagerautomat og droner
- AMU-center får støtte til at sende fire hold ud i verden
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Røde postkasser bliver solgt - og penere går til Danmarks Indsamling
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




