Bilimportører er i mod et forbud på fossile biler i bycentre
Fredag 23. april 2021 kl: 09:51
Af: RedaktionenFlere af S-Regeringens støttepartier tilkendegav i Politiken tirsdag 20. april, at de er åbne overfor at presse fossilbilerne ud af bykernen. Aktuelt skal Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune tage stilling til en plan om at indføre nulemissionszoner i den indre by. Udmeldingen fra flere af S-Regerings støttepartier har fået bilimportørernes organisation, De Danske Bilimportører, til at reagere. Organisationen siger nej til at forbyde fossile biler i byernes centre, men foreslår skærpede krav - eksempelvis Euro-6 fra 2025
De Danske Bilimportører:
Politikerne bør i stedet gå et spadestik dybere og indfør miljøzoner som forbyder gamle forurenende personbiler i byernes kerneområder.
Klimagevinst ved at udskifte ældre biler Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til større miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye nul- eller lavemissionsbiler, men i dag gælder miljøzoner i Danmark kun de mest forurenende lastbiler, busser og varebiler og ikke almindelige personbiler.
Klimagevinst ved at udskifte ældre biler Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til større miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye nul- eller lavemissionsbiler, men i dag gælder miljøzoner i Danmark kun de mest forurenende lastbiler, busser og varebiler og ikke almindelige personbiler.
Som brancheorganisation for bilimportørerne i Danmark arbejder vi for at der indføres skrappere miljøzoner i Danmark for personbiler, så vi kan bekæmpe luftforureningen og kickstarte den grønne omstilling for persontransport.
Vi er allerede bagud i forhold til vores europæiske naboer. I langt de fleste større tyske byer er der allerede indført miljøzoner for personbiler. Det gælder blandt andet Berlin, hvor personbiler som minimum skal ligge i euronorm 4 for at få lov til at køre i byen.
Vi er allerede bagud i forhold til vores europæiske naboer. I langt de fleste større tyske byer er der allerede indført miljøzoner for personbiler. Det gælder blandt andet Berlin, hvor personbiler som minimum skal ligge i euronorm 4 for at få lov til at køre i byen.
Euronorm refererer til de fælles europæiske krav som alle biler på de danske veje skal efterleve. Bilens euronorm kategoriseres mellem 1-6, hvor biler der ligger i euronorm 6 udleder færrest skadelige partikler. Udviklingen på området går hurtigt og i den rigtige retning: I dag har nye biler med euronorm 5 et udslip af partikler, der er nedbragt til under 95 procent af niveauet, fra før euronormerne blev indført i 1992.
Indfør miljøzoner med euronorm 6 fra 2025 I Berlin har man som sagt et krav om euronorm 4 i udvalgte miljøzoner, men vi mener ikke, at denne løsning er tilstrækkelig for at nå i mål med den grønne omstilling i Danmark.
Indfør miljøzoner med euronorm 6 fra 2025 I Berlin har man som sagt et krav om euronorm 4 i udvalgte miljøzoner, men vi mener ikke, at denne løsning er tilstrækkelig for at nå i mål med den grønne omstilling i Danmark.
Vi mener, at man allerede i 2022 skal have miljøzoner i Danmark, der kun tillader personkørsel af euronorm 5 og 6. Derefter bør man i 2025 hæve grænsen sådan, at det kun er biler med den mest skånsomme partikelforurening - altså euronorm 6 - der kan køre i miljøzonen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller
- Aarhus Kommune vil nedlægge letbanestop med få passagerer
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |