Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Østjysk havn oplevede vækst i 2020

Fredag 9. april 2021 kl: 10:58
Share  


Af: Redaktionen

Da corona-pandemien i begyndelsen af sidste år ramte Europa og resten af verden forventende man hos Aarhus Havn, at omsætningen ville falde. Men sådan gik det ikke. Aarhus Havn kan efter 2020 tværtimod konstatere en fremgang i godsomsætningen på 3 procent og et overskud af havnedriften på 71 millioner kroner. Derudover fortsatte den stigende udlejningstendens, som Aarhus Havn også oplevede i 2019 og 2018

Godsomsætningen i Aarhus Havn endte på 9.248.000 ton, hvilket svarer til 25.337 tons gods over kaj hver dag året rundt.


I løbet af 2020 håndterede havnen, hvad der svarer til 623.000 containerenheder (TEU), hvilket var 8,5 procent flere end i 2019. Dermed har Aarhus Havn gennem de seneste fire år haft en vækst i containeromsætningen på 37 procent.


- Årsresultatet for 2020 viser, at Aarhus Havn er en velkonsolideret virksomhed, der ikke mister fodfæste i stormvejr. Som samfundsbærende infrastruktur var Aarhus Havn fuldt åben og tilgængelig 24/7 i hele 2020 på trods af coronapandemien, og vores driftsmedarbejdere mødte på arbejde hver eneste dag. Jeg synes, det har været et ualmindeligt godt og travlt år situationen taget i betragtning, siger administrerende direktør i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch.


Aarhus Havn har dog også forretningsområder, der er mærket af pandemien - for eksempel krydstogt og færger samt fast og flydende bulk, som i 2020 viste vigende tendenser. Til gengæld var udlejningsfrekvensen tre gange så høj som normal.


Allerede tidligt under pandemien besluttede Aarhus Havn at fastholde sine investeringsplaner og de igangværende anlægsprojekter fortsatte relativt upåvirket af samfundssituationen. I alt investerede Aarhus Havn 421 millioner kroner i nye anlæg og nyt materiel - herunder indkøb af ny mobilkran og ny bugserbåd, som begge bliver leveret i 2021.


- Vi færdigbyggede en ny færgeterminal til Molslinjen og opgraderede Østhavnsvej til en firesporet vej for at øge sikkerheden for både personbiler til og fra færgeterminalen og for de erhvervsmæssige havnetransporter. Faktisk gjorde vi, hvad vi kunne for at fastholde aktiviteterne og holde hånden under både vores kunder, leverandører og beskæftigelsen, påpeger Thomas Haber Borch.


Med årets resultat har Aarhus Havn udbygget sin position som Danmarks største erhvervshavn, landets største containerhavn og landets største offentlige bulkhavn.






Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Branden på færgen »Scandinavian Star« skal undersøges endnu en gang
- Giv vacciner til Indien og indiske søfolk
- Dansk skibsfarten har haft medvind i første kvartal
- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- Corona-situationer i Indien påvirker handelsvejene
- Udslipstracker viser den faktiske udledning ned på TEU-niveau
- Ny fond skal støtte søfolk, der er hårdt ramt af corona-tiden
- Indsatsen mod corona-spredning kostede arbejdspladser hos rederierne
- - Det er godt med grøn pulje til danske færger
- Færgerederi har fået flere bookninger
- Djurslands største havn sætter stikket i og kører med el-kran
- CO2-regulering bør kunne ske på flådeniveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst