Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Jernbanen på broen over Øresund er klar til fremtidens signalsystem

Fredag 12. februar 2021 kl: 14:00
Share  


Af: Redaktionen

Øresundsbron's jernbane er blevet tilpasset det nye fælleseuropæiske signalsystem, ERTMS, der forenkler togtrafikken mellem landene

- Øresundsbron er en af de første strækninger i Sverige, hvor installationen af ERTMS er begyndt, hvilket er et vigtigt skridt for både broen og togtrafikken i Europa og over sundet, siger Rolf Sundqvist, der er chef for Øresundsbron's jernbanedrift.


Trafikverket i Sverige og Banedanmark i Danmark er i tæt samarbejde med branchen ansvarlige for introduktionen af ERTMS i Sverige og Danmark. Formålet er at erstatte de eksisterende og aldrende signalsystemmer og lette trafikken over landegrænser inden for Europa.


- I betragtning af at broen netop krydser en grænse, vil det få stor betydning for dem der kører tog over broen, siger Rolf Sundqvist.


Afsluttende test af det første trin i introduktionen af ERTMS blev gennemført en nat i slutningen af sidste år, og lige før årsskiftet kom godkendelsen fra Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen i Danmark.


Dermed kan både ERTMS-udstyrede tog og øvrige tog - for eksempel tog med et dansk og svensk ATC signalanlæg - køre med fuld hastighed over systemskiftezonen på forbindelsens kunstige ø, Peberholm.


To trin står tilbage inden ERTMS er fuldt etableret og sat i drift. Banedanmark skal have indført ERTMS på den danske side, hvilket tager endnu nogle år, og Trafikverket i Sverige skal have rullet systemet ud på den svenske side, hvilket tidligst vil være sket i 2030.


Øresundsbro Konsortiet har gennemført ERTMS-tilpasningen i samarbejde med Trafikverket og Banedanmark.


- Det er en stor og vigtig milepæl, siger Sven-Håkan Nilsson, der er projektleder og koordinator for projekt ERTMS Öresund hos Trafikverket.


Fakta om Øresundsbron's jernbane:
  • Omkring 11 - 12 millioner togpassagerer rejste årligt over sundet i årene 2010 - 2019
  • Mellem 6 og 7 millioner tons gods i ca. 9.000 godstog kørte over broen i årene 2010 - 2019
  • Øresundsbro Konsortiet er ansvarlige for drift, vedligehold og forvaltning af forbindelsen over Øresund
  • Broens jernbane er tæt integreret i henholdsvis den danske og den svenske jernbaneinfrastruktur
  • På vegne af Øresundsbro Konsortiet står Banedanmark og Trafikverket blandt andet for trafikstyring og kapacitetstildeling på henholdsvis den danske og svenske del af systemet




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Norsk jernbaneoperatør kører ferske fisk med tog til Padborg
- Operatører på jernbanerne skal kunne gøres ansvarlige for ulykker
- To ministre tog første spadestik på tysk side til Femern-forbindelsen
- Hovedstadsområdets jernbaner skal sikres til fremtidens behov
- Undersøgelse skal lægge spor til opladning af batteritog mellem Holstebro og Skjern
- Ny model for togtrafikken over den dansk-tyske grænse kan åbne for timedrift
- Godstog med containere kobles på fossilfri lastbiltransport i enderne
- Udvidelse af infrastrukturen ved København Lufthavns Station får støtte fra EU
- Containerne når nye højder - også i antal
- Gennemprøvet svensk hurtig-tog har fået nye klæder
- Tørhavn ved Taulov sætter gang i nyt byggeri på 60.000 kvadratmeter
- Anlæg af ny en jernbane over Vestfyn går i gang

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst