Jernbanen på broen over Øresund er klar til fremtidens signalsystemFredag 12. februar 2021 kl: 14:00 Af: RedaktionenØresundsbron's jernbane er blevet tilpasset det nye fælleseuropæiske signalsystem, ERTMS, der forenkler togtrafikken mellem landene - Øresundsbron er en af de første strækninger i Sverige, hvor installationen af ERTMS er begyndt, hvilket er et vigtigt skridt for både broen og togtrafikken i Europa og over sundet, siger Rolf Sundqvist, der er chef for Øresundsbron's jernbanedrift. Trafikverket i Sverige og Banedanmark i Danmark er i tæt samarbejde med branchen ansvarlige for introduktionen af ERTMS i Sverige og Danmark. Formålet er at erstatte de eksisterende og aldrende signalsystemmer og lette trafikken over landegrænser inden for Europa. - I betragtning af at broen netop krydser en grænse, vil det få stor betydning for dem der kører tog over broen, siger Rolf Sundqvist. Afsluttende test af det første trin i introduktionen af ERTMS blev gennemført en nat i slutningen af sidste år, og lige før årsskiftet kom godkendelsen fra Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen i Danmark. Dermed kan både ERTMS-udstyrede tog og øvrige tog - for eksempel tog med et dansk og svensk ATC signalanlæg - køre med fuld hastighed over systemskiftezonen på forbindelsens kunstige ø, Peberholm. To trin står tilbage inden ERTMS er fuldt etableret og sat i drift. Banedanmark skal have indført ERTMS på den danske side, hvilket tager endnu nogle år, og Trafikverket i Sverige skal have rullet systemet ud på den svenske side, hvilket tidligst vil være sket i 2030. Øresundsbro Konsortiet har gennemført ERTMS-tilpasningen i samarbejde med Trafikverket og Banedanmark. - Det er en stor og vigtig milepæl, siger Sven-Håkan Nilsson, der er projektleder og koordinator for projekt ERTMS Öresund hos Trafikverket. Fakta om Øresundsbron's jernbane:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |