Lastbilproducent vil teste selvkørende lastbiler på motorvej
Onsdag 3. februar 2021 kl: 12:36
Af: Jesper ChristensenDen svenske lastbilproducent Scania, der er et selskab i VW-koncernens Traton-gruppe, som ud over Scania omfatter MAN og Volkswagen Caminhões e Ônibus, har fået tilladelse fra svenske Transportstyrelsen til at teste selvkørende lastbiler på motorvej E4 mellem Södertälje og Jönköping - en strækning på 29 mil - 290 kilometer
Scania vi gennemføre testene i samarbejde med amerikanske TuSimple, som betegnes som en ledende virksomhed inden for udvikling af selvkørende biler - og som en vigtig partner for Scania og Traton-gruppens arbejde på dette område.
Testbilerne kommer til at indgå i de almindelige transpoter, som Scania Transportlaboratorium gennemfører for Scania-koncernen. Testene omfatter teknik til selvkørende biler på niveau fire på SAE-skalanen for selvkørende biler. Skalaen har i alt fem trin.
Niveau fire betyder, at bilerne reelt er selvkørende, men at de overvågens af en chauffør, der er med i lastbilen.
- I både USA og i Kina er der allerede gang i test af selvkørende lastbiler på niveau 4 på almindelige veje. Men Scania er, så vidt jeg ved, først i Europa med at teste teknikken på mototveje og med nyttelast på bilen, siger Hans Nordin, der er ansvarlig for projektet Hub2hub.
Scania planlægger at udvide testene til at omfatte hele strækningen mellem Södertälje og Helsingborg senere på året.
Hans Nordin siger videre, at Scania regne med at kunne teste teknikken i andre europæiske lande og i Kina.
Scania har siden 2017 testet selvkørende lastbiler i miner i Australien.
Samarbejdspartneren TuSimple har hovedkontor i San Diego i Californien, der er USA's folkerigeste stat og centrum for en række store it-virksomheder i Silicon Valley omkring San Francisco.
TuSimple blev grundlagt i 2015 og anses i dag for at være et af de førende på området for selvkørende biler - små som store.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




