DIREKTØR OM CHAUFFØRFORHOLD:
Det internationale transportarbejderforbund ITF har sammen med det internationale fødevareforbund, IUF, og det hollandske transportarbejderforbund FNV-VNB set på chaufførers arbejdsforhold under corona-krisen. En ny rapporten beskiver, hvordan chauffører fra tredie-lande og Østeuropa bliver aflønnet med lav eller ingen løn, bliver presset til at køre ulovlig cabotage-kørsel og får falske hotelkvitteringer stukket ud som dokumentation for, at de har holdt deres lovpligtige ugehvil et andet sted end i førerhuset på den lastbil, der kører i
Vognmandsorganisationen DTL’s administrerede Erik Østergaard har set rapporten og understreger over for tansportnyhederne.dk, at den desværre beskriver en velkendt situation på vejtransportområdet.
- Det er beskæmmende, siger han kort og tilføjer, at der ikke er nogen grund til at betvivle, hvad der står i rapporten fra ITF.
Erik Østergaard siger med udgangspunkt i chaufførudtalelserne i rapporten, at de endnu en gang blot understreger, at der er behov for EU’s vejpakke og for den ændring af den danske godskørselslov, som Folketinget ved tog foråret og som træder i kraft ved årsskiftet.
Erik Østergaard har en forhåbning om, at EU’s vejpakke og den danske lovændring vil få rettet op på nogle af de forhold, som nogle transportvirksomheder lader chauffører arbejde under.
Et par citater fra ITF-rapporten:
En chauffør fra Uzbekistan var ansat hos et østeuropæisk datterselskab under en tysk transport- og logistikvirksomhed med tusinder af lastbiler forklarer ifølge rapporten:
“Min arbejdsgiver tvang mig til at bruge andre chaufførers førerkort for at manipulere med køre- og hviletiderne. Hvis vi lb tør for køretid et sted i Frankrig eller Tyskland, kom der nogle fra kontoret for at give os nye førerkort, som vi skulle bruge”
En chauffør fra Ukraine forklarer om livsbetingelserne:
“Vi holdt os varme ved at have et gasblus tændt natten over. Det er risikablet, men ellers ville vi fryse. Hvis du siger op, er der sanktioner. Det gør os til gidsler i sådan en situation”
Interesserede kan læse ITF’s rapport her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Bestanden er vokset med 450
- Nyregistreringerne er steget med 32 procent
- Antallet er steget med 746 procent
- Juni markerede sig med en fremgang på 37 procent
- Prisen på dieselolie var højest i januar
- Fire-akslet tip-trailer har med åbenbar side og automatisk rullepresenning
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Rumænsk chauffør kan se frem til bøde på 30.000 kroner
- Transportvirksomhed i Kolding med over 100 medarbejdere er gået konkurs
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
Skriv din kommentar:
Det er beskæmmende
Onsdag 26. august 2020 kl: 11:27
Af: Jesper ChristensenDet internationale transportarbejderforbund ITF har sammen med det internationale fødevareforbund, IUF, og det hollandske transportarbejderforbund FNV-VNB set på chaufførers arbejdsforhold under corona-krisen. En ny rapporten beskiver, hvordan chauffører fra tredie-lande og Østeuropa bliver aflønnet med lav eller ingen løn, bliver presset til at køre ulovlig cabotage-kørsel og får falske hotelkvitteringer stukket ud som dokumentation for, at de har holdt deres lovpligtige ugehvil et andet sted end i førerhuset på den lastbil, der kører i
Vognmandsorganisationen DTL’s administrerede Erik Østergaard har set rapporten og understreger over for tansportnyhederne.dk, at den desværre beskriver en velkendt situation på vejtransportområdet.
- Det er beskæmmende, siger han kort og tilføjer, at der ikke er nogen grund til at betvivle, hvad der står i rapporten fra ITF.
Erik Østergaard siger med udgangspunkt i chaufførudtalelserne i rapporten, at de endnu en gang blot understreger, at der er behov for EU’s vejpakke og for den ændring af den danske godskørselslov, som Folketinget ved tog foråret og som træder i kraft ved årsskiftet.
Erik Østergaard har en forhåbning om, at EU’s vejpakke og den danske lovændring vil få rettet op på nogle af de forhold, som nogle transportvirksomheder lader chauffører arbejde under.
Et par citater fra ITF-rapporten:
En chauffør fra Uzbekistan var ansat hos et østeuropæisk datterselskab under en tysk transport- og logistikvirksomhed med tusinder af lastbiler forklarer ifølge rapporten:
“Min arbejdsgiver tvang mig til at bruge andre chaufførers førerkort for at manipulere med køre- og hviletiderne. Hvis vi lb tør for køretid et sted i Frankrig eller Tyskland, kom der nogle fra kontoret for at give os nye førerkort, som vi skulle bruge”
En chauffør fra Ukraine forklarer om livsbetingelserne:
“Vi holdt os varme ved at have et gasblus tændt natten over. Det er risikablet, men ellers ville vi fryse. Hvis du siger op, er der sanktioner. Det gør os til gidsler i sådan en situation”
Interesserede kan læse ITF’s rapport her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Bestanden er vokset med 450
- Nyregistreringerne er steget med 32 procent
- Antallet er steget med 746 procent
- Juni markerede sig med en fremgang på 37 procent
- Prisen på dieselolie var højest i januar
- Fire-akslet tip-trailer har med åbenbar side og automatisk rullepresenning
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Rumænsk chauffør kan se frem til bøde på 30.000 kroner
- Transportvirksomhed i Kolding med over 100 medarbejdere er gået konkurs
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |