Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

November blev en stille måned i lufthavnen på Amager

Onsdag 11. december 2019 kl: 10:32
Share  


Af: Redaktionen

Knap 2,2 millioner passagerer var igennem Københavns Lufthavn i november. Det var 45.754 færre passagerer end i samme måned sidste år, hvor der blev sat rekord. Udviklingen viser, at antallet af transferpassagerer vokser, mens antallet af lokalt afgående falder

November er traditionelt en af årets mindst travle måneder - bød i år på lidt færre rejser til og fra lufthavnen. I alt var der 2.164.875 rejsende igennem terminalerne, hvilket var et fald på 2,1 procent i forhold til rekorden sidste år. Faldet skal ifølge Københavns Lufthavn også ses i lyset af, at lørdag sædvanligvis er den mindst travle rejsedag i ugen - og dem var der fem af i november i modsætning til fire sidste år. Det forhold tegnede sig ifølge lufthavnen knap 1,5 procent.


Mens antallet af lokalt afgående passagerer faldt med 3,2 procent, så voksede antallet af transferpassagerer med 3,8 procent. SAS står for ca. 80 procent af transfertrafikken i København.


- Det er vigtigt for vores position som Nordeuropas førende trafikknudepunkt, at for eksempel danskere, svenskere, nordmænd, baltere, polakker og tyskere vælger at flyve via København og videre ud i verden, siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye.


I gennemsnit håndterer Københavns Lufthavn godt 80.000 passagerer om dagen. Med udgangen af november er antallet af passagerer oppe på 28.192.786 - et fald på 0,2 procent i forhold til rekordåret 2018 - eller hvad der svarer til 58.364 færre rejsende sammenlignet med samme periode sidste år. Bag tilbagegangen er der tre væsentlige faktorer, der hver især har haft en betydelig påvirkning af trafikudviklingen i 2019:


Pilotstrejken i SAS har kostet mellem 160.000 og 200.000 passagerer
Konkurserne i Primera Air og WOW Air har kostet knap 400.000 passagerer
Norwegians nye strategi, hvor selskabet går fra vækst til lønsomhed, har kostet omkring 485.000 passagerer


- Uden strejker, konkurser og Norwegian’s justering af trafikprogrammet ville væksten i år have ligget på omkring 2-3 procent, hvis man antager, at nogle rejsende har fundet andre muligheder. Så underliggende har der været en fin fremgang i år, ligesom vi fortsat ser en grundlæggende god efterspørgsel på flyrejser fra passagererne, siger Thomas Woldbye.
 

Når det gælder indenrigstrafikken, har flyselskaberne i år reduceret antallet af afgange og ankomster med 3,2 procent. Samlet faldt trafikken på indenrigsruterne år-til-dato med 6,7 procent.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU afsætter 150 millioner euro til transport af vigtige medicinske artikler
- Norsk flyselskab vil reducere sin CO2-udledning med 45 procent inden 2030
- Genstartshold kommer med anbefalingerne til at genstarte dansk eksport
- Tysk transport- og logistik-koncern får ny mand i Danmark
- Flyselskaber får frist til at refundere billetter til aflyste
- Norsk flyselskab fløj med 94 procent lavere kapacitet
- Kina lukker produktionen ned i årest gyldne uge
- Lufthavn ved Limfjorden konstaterer øget efterspørgsel på flyrejser
- Konstruktive forhandlinger giver færre opsigelser i østdansk lufthavn
- Lufthavn fyrer færre end først forventet
- Skandinavisk flyselskab har fået skåret indtægterne ned med 81 procent
- Nye droneregler er på vej

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst