Dieselolie og gas er den nye mikstur
Tirsdag 15. december 2009 kl: 11:53
Af: Jesper ChristensenI august 2007 præsenterede Volvo Trucks syv demolastvogne tilpasset til forskellige typer biobrændstoffer. Den fortsatte analyse har resulteret i, at virksomheden nu fokuserer på to vedvarende brændstoffer: DME og metangas + diesel. - Metangas er langt det mest tilgængelige brændstof som alternativ til diesel. Men frem for alt begynder produktionen af klimaneutral biogas at tage fart i mange lande, hvilket løser det mest presserende problem, at mindske CO2-udslippet, siger Lars Mårtensson, miljøchef hos Volvo Trucks
Volvo Trucks først med dieselmotor til gas som overholder Euro 5-normen
Volvo Trucks bliver den første producent med en dieselmotor, som kører på en blanding af metangas og diesel. Motoren overholder Euro 5 standarderne, som blev indført i dette efterår. I løbet af 2010 starter feltprøver i Sverige og England.
- Med denne unikke teknik kombinerer vi gassens fordele med dieselmotorens cirka 30-40 % højere virkningsgrad sammenlignet med en motor med tændrør, siger Lars Mårtensson, miljøchef hos Volvo Trucks.
- Lastvognen forbruger dermed væsentlig mindre energi end traditionelle lastvogne, der kører på gas.
Syv demolastvogne førte frem til to
I august 2007 præsenterede Volvo Trucks syv demolastvogne tilpasset til forskellige typer biobrændstoffer. Den fortsatte analyse har resulteret i, at virksomheden nu fokuserer på to vedvarende brændstoffer: DME og metangas + diesel.
- Metangas er langt det mest tilgængelige brændstof som alternativ til diesel. Reserverne af naturgas er større end oliereserverne. Men frem for alt begynder produktionen af klimaneutral biogas at tage fart i mange lande, hvilket løser det mest presserende problem, at mindske CO2-udslippet, siger Lars Mårtensson.
Tidligere var det problematisk at bruge metangas til langturstransporter. Aktionsradiusen for en lastvogn med ottomotor (motor med tændrør) er som regel begrænset til 150-200 km. Volvo Trucks' løsning på dette problem er at kombinere metangassen med diesel og bruge brændstoffet i en dieselmotor. Det giver en udvidelse af aktionsradiusen med mere end 50 procent, men når en flydende gas med højere energitæthed bruges, fordobles denne radius.
Læs mere på lastbilnyhederne.dk - transportnyhederne.dks specialmagasin for lastbilnyheder.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Let lastbil kører uden om vejafgiften med en totalvægt på 11,99 ton
- Havnen i Køge håndterede mere gods sidste år
- Fire-akslet trailer kan rumme 83 kubikmeter skrot - og andet godt
- Folketingsflertal udskyder EU-krav til bæredygtighedsrapportering
- Lastbilproducent er oppe på over 5.000 solgt og leveret elektriske lastbiler på verdensplan
- Pakke med hash var forsynet med GPS-tracker
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Østjysk havn håndterede 170.927 teu i årets første kvartal
- Motorvej E45 bliver spærret i aften- og nattetimer
- Skanderborg-vognmand får ny fire-akslet trailer til grus
- En bus og tre lastbiler mistede nummerpladerne
- Fredag 25. april 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |