Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Dieselolie og gas er den nye mikstur

Tirsdag 15. december 2009 kl: 11:53
Af: Jesper Christensen

I august 2007 præsenterede Volvo Trucks syv demolastvogne tilpasset til forskellige typer biobrændstoffer. Den fortsatte analyse har resulteret i, at virksomheden nu fokuserer på to vedvarende brændstoffer: DME og metangas + diesel. - Metangas er langt det mest tilgængelige brændstof som alternativ til diesel. Men frem for alt begynder produktionen af klimaneutral biogas at tage fart i mange lande, hvilket løser det mest presserende problem, at mindske CO2-udslippet, siger Lars Mårtensson, miljøchef hos Volvo Trucks

Volvo Trucks først med dieselmotor til gas som overholder Euro 5-normen
Volvo Trucks bliver den første producent med en dieselmotor, som kører på en blanding af metangas og diesel. Motoren overholder Euro 5 standarderne, som blev indført i dette efterår. I løbet af 2010 starter feltprøver i Sverige og England.
- Med denne unikke teknik kombinerer vi gassens fordele med dieselmotorens cirka 30-40 % højere virkningsgrad sammenlignet med en motor med tændrør, siger Lars Mårtensson, miljøchef hos Volvo Trucks.
- Lastvognen forbruger dermed væsentlig mindre energi end traditionelle lastvogne, der kører på gas.

Syv demolastvogne førte frem til to
I august 2007 præsenterede Volvo Trucks syv demolastvogne tilpasset til forskellige typer biobrændstoffer. Den fortsatte analyse har resulteret i, at virksomheden nu fokuserer på to vedvarende brændstoffer: DME og metangas + diesel.
- Metangas er langt det mest tilgængelige brændstof som alternativ til diesel. Reserverne af naturgas er større end oliereserverne. Men frem for alt begynder produktionen af klimaneutral biogas at tage fart i mange lande, hvilket løser det mest presserende problem, at mindske CO2-udslippet, siger Lars Mårtensson.
Tidligere var det problematisk at bruge metangas til langturstransporter. Aktionsradiusen for en lastvogn med ottomotor (motor med tændrør) er som regel begrænset til 150-200 km. Volvo Trucks' løsning på dette problem er at kombinere metangassen med diesel og bruge brændstoffet i en dieselmotor. Det giver en udvidelse af aktionsradiusen med mere end 50 procent, men når en flydende gas med højere energitæthed bruges, fordobles denne radius.

Læs mere på lastbilnyhederne.dk - transportnyhederne.dks specialmagasin for lastbilnyheder.





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Øresundshavne nåede over en milliard svenske kroner i omsætning
- Tøjkoncern får mere plads i tørhavn ved Taulov
- Fredag 13. juni 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportkoncern er tilfreds med 2024
- El-færge er sat i drift
- Transportfirma i Greve tog to gange tre vekselladskærre med hjem
- Sværlasttrailer kan blive fem meter længere
- Knap tre ud af fire døde er mænd
- Sættevogne kan synes i udlandet
- - Det er et væsentligt fremskridt for vejgodstransporten
- Flere biler kørte ind i hinanden på motorvej
- Lastvognscenter i Aarhus har fået ny salgskonsulent

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst