Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Corona-situationen sætter spor i Storebæltstrafikken

Onsdag 20. maj 2020 kl: 10:40
Af: Redaktionen

Trafikken over Storebælt faldt i årets første tre måneder med samlet 11,9 procent. Personstrafikken faldt med 14 procent, mens lastbiltrafikken kørte frem med en stigning på 2,6 procent. Økonomisk betyder ændringen i trafikken, at Storebælt har haft en tilbagegang i indtægterne på omkring 50 millioner kroner. Også Øresundsbron har oplevet et fald i trafikken på. Faldene skyldes først og fremmest indsatsen mod spredning af corona-virus

Indtægterne fra vejtrafikken var på 594 millioner kroner, hvilket var et fald på 42 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år. I årets to første måneder steg trafikken med 0,5 procent, men i forbindelse med nedlukning af arbejdspladser midt i marts, faldt trafikken mellem 50 - 55 procent, hvor personbilerne faldt med 60 procent, bustrafikken blev reduceret med over 90 procent, mens lastbiltrafikken lå  et par procent under trafikken sidste år i den sidste del af marts.


Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er på 88 millioner kroner, hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.


- Situationen med Covid-19 har helt naturligt også påvirket trafikken over Storebælt, hvor særligt det store fald i antal af personbiler siden midten af marts har resulteret i negativ vækst. Det får betydning for periodens resultat og vil fortsat påvirke vores indtjening, indtil vi ser en normalisering af samfundet igen, siger Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.


Koncernens renteudgifter var på 41 millioner kroner, og var dermed på niveau med samme periode i 2019.


I resultatopgørelsen er indregnet 50 procent af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 205 millioner kroner Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. De to sidste uger af marts var trafikken over Øresundsbron 69 procent under niveauet sidste år.


Resultatet før værdiregulering og skat inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S blev i perioden et overskud på 464 millioner kroner mod et overskud på 536 millioner kroner i 2019.


Værdireguleringer er inklusiv en andel fra Øresundsbro Konsortiet en indtægt på 398 millioner kroner. Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 672 millioner kroner mod et underskud på 513 millioner kroner sidste år.


Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter første kvartal 18,6 milliarder kroner. Tilbagebetalingstiden er 34 år regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen. Det betyder, at broen er betalt i 2032.


Baseret på et foreslået og vedtaget udbytte fra A/S Storebælt har Sund & Bælt Holding A/S på generalforsamlingen 17. april 2020 vedtaget at udlodde et ekstraordinært udbytte på 1.380 millioner kroner til staten.


Sund & Bælt Holding A/S peger på, at forventningen til resultatet for 2020 er blevet meget usikkert som følge af covid-19, så det på nuværende tidspunkt er ikke muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser som følge heraf.


Interesserede kan læse delårsrapporten her:


Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 31. marts*

Millioner kroner

2020

2019

Indtægt, vej (Storebælt)

594

636

Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

81

87

Andre indtægter

18

38

Indtægter i alt

693

761

Omkostninger

-115

-122

Af- og nedskrivninger

-205

-199

Resultat af primær drift (EBIT)

373

440

Renteomkostninger

-41

-40

Resultat før værdiregulering

332

400

Værdiregulering **)

325

-1.088

Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***)

205

31

Resultat før skat

862

-657

Skat

-190

144

Resultat efter skat

672

-513


*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 procent ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 73 millioner kroner vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 132 millioner kroner Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 464 millioner kroner







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst