FAGFORBUND:
3F Fagbladet skriver onsdag, at lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, selvom corona-situationen har ændret hverdagen på mange områder, hvor medarbejdere er bedt om at arbejde hjemmefra eller direkte er blevet fyret. Restauranter er lukket ned og forretninger med andet end fødevarer har begrænset deres åbningstider eller eller er lukkede. 3F konstaterer også, at danske lastbilchauffører har mistet deres arbejde
Situationen får 3F til at konkludere, at når lastbiltrafikken kan uændret samtidig med, at danske chauffører mister deres arbejde, må det være fordi, at transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber lader disse køre indenrigs i Danmark i stedet for.
Fagbladet skriver, at de nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører - og stigende.
- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger Kim René Busch videre.
- Vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han videre.
Vognmandsorganisationen DTL er enig med 3F.
- Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.
Han advarer mod, at der opstår en situation, hvor den danske vognmandsbranchen ender på samme sted, som efter finanskrisen i 2008/2009.
- Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han til Fagbladet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Prisen for udlandsbreve falder til 46 kroner
- Flytteforretning på Fyn er endt i Skifteretten
- Transportvirksomhed på Djursland er gået konkurs
- Speditør i Glostrup er endt i skifteretten
- Dansk produceret brint er kørt til Tyskland med tankvogn
- Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
Skriv din kommentar:
Transportfirmaer lader udenlandske chauffører overtage danske chaufførers arbejde
Torsdag 2. april 2020 kl: 11:49
Af: Redaktionen3F Fagbladet skriver onsdag, at lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, selvom corona-situationen har ændret hverdagen på mange områder, hvor medarbejdere er bedt om at arbejde hjemmefra eller direkte er blevet fyret. Restauranter er lukket ned og forretninger med andet end fødevarer har begrænset deres åbningstider eller eller er lukkede. 3F konstaterer også, at danske lastbilchauffører har mistet deres arbejde
Situationen får 3F til at konkludere, at når lastbiltrafikken kan uændret samtidig med, at danske chauffører mister deres arbejde, må det være fordi, at transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber lader disse køre indenrigs i Danmark i stedet for.
Fagbladet skriver, at de nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører - og stigende.
- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger Kim René Busch videre.
- Vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han videre.
Vognmandsorganisationen DTL er enig med 3F.
- Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.
Han advarer mod, at der opstår en situation, hvor den danske vognmandsbranchen ender på samme sted, som efter finanskrisen i 2008/2009.
- Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han til Fagbladet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Prisen for udlandsbreve falder til 46 kroner
- Flytteforretning på Fyn er endt i Skifteretten
- Transportvirksomhed på Djursland er gået konkurs
- Speditør i Glostrup er endt i skifteretten
- Dansk produceret brint er kørt til Tyskland med tankvogn
- Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




