Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
FAGFORBUND:

Transportfirmaer lader udenlandske chauffører overtage danske chaufførers arbejde

Torsdag 2. april 2020 kl: 11:49
Af: Redaktionen

3F Fagbladet skriver onsdag, at lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, selvom corona-situationen har ændret hverdagen på mange områder, hvor medarbejdere er bedt om at arbejde hjemmefra eller direkte er blevet fyret. Restauranter er lukket ned og forretninger med andet end fødevarer har begrænset deres åbningstider eller eller er lukkede. 3F konstaterer også, at danske lastbilchauffører har mistet deres arbejde

Situationen får 3F til at konkludere, at når lastbiltrafikken kan uændret samtidig med, at danske chauffører mister deres arbejde, må det være fordi, at transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber lader disse køre indenrigs i Danmark i stedet for.


Fagbladet skriver, at de nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører - og stigende. 


- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger Kim René Busch videre.


- Vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han videre.


Vognmandsorganisationen DTL er enig med 3F.

-  Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.


Han advarer mod, at der opstår en situation, hvor den danske vognmandsbranchen ender på samme sted, som efter finanskrisen i 2008/2009.


- Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han til Fagbladet.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Der er behov for styrket samarbejde
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Transportorganisation genvalgte bestyrelsesmedlemmer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst