FAGFORBUND:
3F Fagbladet skriver onsdag, at lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, selvom corona-situationen har ændret hverdagen på mange områder, hvor medarbejdere er bedt om at arbejde hjemmefra eller direkte er blevet fyret. Restauranter er lukket ned og forretninger med andet end fødevarer har begrænset deres åbningstider eller eller er lukkede. 3F konstaterer også, at danske lastbilchauffører har mistet deres arbejde
Situationen får 3F til at konkludere, at når lastbiltrafikken kan uændret samtidig med, at danske chauffører mister deres arbejde, må det være fordi, at transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber lader disse køre indenrigs i Danmark i stedet for.
Fagbladet skriver, at de nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører - og stigende.
- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger Kim René Busch videre.
- Vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han videre.
Vognmandsorganisationen DTL er enig med 3F.
- Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.
Han advarer mod, at der opstår en situation, hvor den danske vognmandsbranchen ender på samme sted, som efter finanskrisen i 2008/2009.
- Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han til Fagbladet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
- Vognmand i Horsens er blevet en del af en stor kran-koncern
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Vejledning om cabotagekørsel er opdateret med flere konkrete eksempler
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Chauffør med gravid kæreste blev fyret - arbejdsgiver skal betale godtgørelse
- En østlig ringvej kan lede 14 procent af trafikken uden om det indre København
- Tre unge mænd kom til skade under studenterkørsel i lastbiler
Skriv din kommentar:
Transportfirmaer lader udenlandske chauffører overtage danske chaufførers arbejde
Torsdag 2. april 2020 kl: 11:49
Af: Redaktionen3F Fagbladet skriver onsdag, at lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, selvom corona-situationen har ændret hverdagen på mange områder, hvor medarbejdere er bedt om at arbejde hjemmefra eller direkte er blevet fyret. Restauranter er lukket ned og forretninger med andet end fødevarer har begrænset deres åbningstider eller eller er lukkede. 3F konstaterer også, at danske lastbilchauffører har mistet deres arbejde
Situationen får 3F til at konkludere, at når lastbiltrafikken kan uændret samtidig med, at danske chauffører mister deres arbejde, må det være fordi, at transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber lader disse køre indenrigs i Danmark i stedet for.
Fagbladet skriver, at de nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører - og stigende.
- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger Kim René Busch videre.
- Vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han videre.
Vognmandsorganisationen DTL er enig med 3F.
- Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.
Han advarer mod, at der opstår en situation, hvor den danske vognmandsbranchen ender på samme sted, som efter finanskrisen i 2008/2009.
- Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han til Fagbladet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
- Vognmand i Horsens er blevet en del af en stor kran-koncern
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Vejledning om cabotagekørsel er opdateret med flere konkrete eksempler
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Chauffør med gravid kæreste blev fyret - arbejdsgiver skal betale godtgørelse
- En østlig ringvej kan lede 14 procent af trafikken uden om det indre København
- Tre unge mænd kom til skade under studenterkørsel i lastbiler
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |