EU-Kommissionen: Varer og transportarbejdere skal kunne passere ved grænselukninger
Tirsdag 17. marts 2020 kl: 11:38
Af: RedaktionenMandag præsenterede EU-Kommissionen en række sine anbefalinger til, hvordan EU-medlemslandene bør tilrettelægge deres eventuelle grænselukninger for at dæmme op for spredningen af corona-virus. EU-Kommissionen anbefaler, at man ved grænselukninger sikrer fri bevægelse for transportarbejdere - eksempelvis lastbilchauffører, der betegnes som nøglemedarbejdere, når det gælder om at holde forsyningskæderne ubrudte
EU-Kommissionen peger på, at grænselukninger skal være proportionale, og at der skal undgås alvorlige forstyrrelser af forsyningskæder for varer og gods. EU-Kommissionen anbefaler også, at man ved grænselukninger sikrer fri bevægelse for transportarbejdere - eksempelvis lastbilchauffører, der betegnes som nøglemedarbejdere, når det gælder om at holde forsyningskæderne ubrudte.
- ITD er ligesom EU-Kommissionen stærkt optaget af, at forsyningssikkerheden skal opretholdes i den aktuelle vanskelige situation. Det kræver proportionalitet i de grænselukninger, som vi ser gennemført lige nu i hele Europa. Alle lande holder heldigvis åbent for passage af gods og varer, men vi oplever restriktioner i forhold til den fri bevægelighed for transportarbejdere, der skal arbejde i andre EU-lande, siger ITD’s administrerende direktør Carina Christensen og fortsætter:
- ITD håber, at alle EU-lande vil følge EU-Kommissionens anbefalinger. Det er vigtigt, at der ikke er restriktioner, der forhindrer den internationale transport på tværs af grænser. Det gælder også i forhold til at få transportmedarbejdere ind over grænserne.
Enkelte EU-medlemslande har indrettet deres grænselukninger på en måde, så transportarbejdere, der skal passere landet for at udføre transportarbejde i et andet EU-land, ikke får lov til at passere.
- Lastbilchaufførerne er nu engang en nøglefaktor i forhold til at sikre forsyningssikkerheden i hele Europa, og fri bevægelighed for transportmedarbejderne er essentielt for at forhindre kapacitetsproblemer. Vi kan kun opfordre til, at alle lande følger de retninger, som EU-Kommissionen har udstukket - også i forhold til transportarbejderne, siger Carina Christensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Nye ruter og skjulemetoder afsløret i kokainrazziaer i Spanien
- Sydøstjyllands Politi beslaglagde 17.920 puff bars I Fredericia
- 22 til- og frakørsler på motorvejsnettet bliver ombygger til dobbelttrailer-vogntog
- Lastvognssælgere og mekanikere kan hente og bringe lastbiler uden kvalifikationsuddannelsesbevis
- Tungvognspolitiet tjekkede 88 tunge køretøjer
- Dobbelttrailer-vogntog får mere plads
- Grundlaget for Motorvej E20 er ødelagt ved Københavns Lufthavn
- Fem tip-trailere blev sendt samme sted hen
- Der er kommet 208 flere batterielektriske lastbiler på vejene
- Antallet af nyregistreringer er steget med 84
- Færre nye lastbiler kom ud at køre
- Lastbilbestanden følger årsudsvingningen på et højre niveau
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |