TOGOPERATØR:
Strukturelle ændringer får togoperatøren DSB til at undersøge markedet med henblik på at frasælge aktiviteten på de værksteder, der leverer og vedligeholder reservedele til togene. Værkstederne i København og Aarhus omfatter cirka 500 fuldtidsstillinger
Baggrunden for overvejelserne om at frasælge aktiviteterne er, at DSB frem mod 2030 gradvist erstatter de togsæt, som DSB kører med i dag, med det, togoperatøren benævner som “Fremtidens Tog”
Det betyder, at der ikke længere vi lvære samme behov for, at DSB selv driver reservedelsværksteder. Dertil kommer, at DSB’s kommende generation af elektriske togsæt, Fremtidens Tog, skal vedligeholdes af togleverandøren og ikke af DSB, hvilket igen betyder, at DSB har færre muligheder for at omplacere medarbejdere fra reservedelsværkstederne.
Derfor samler DSB området Forsyning, Logistik & Ombygning i et selvstændigt selskab med henblik på at undersøge et frasalg til en privat aktør.
Som en del af den potentielle transaktion vil DSB indgå en kontrakt med køberen af det frasolgte selskab om levering og vedligehold af reservedele frem til 2024 og med mulighed for forlængelse. Selskabet vil som selvstændig aktør være stærkt positioneret til at byde ind på drifts- og vedligeholdelsesopgaver både nationalt og internationalt.
Formålet med frasalgsprocessen er at sikre DSB bedst mulig forsyningssikkerhed af kritiske reservedele og samtidig skabe en vedvarende og mere attraktiv arbejdsplads for medarbejderne på de berørte værksteder.
- Vi får sværere ved at fastholde medarbejderne i de kommende år, hvor overgangen til Fremtidens Tog forberedes og fremtidsmulighederne for de berørte medarbejdere fremstår uklare. Vi har fuld beskæftigelse i Danmark og kan allerede nu mærke, at der er stor efterspørgsel på de medarbejdere, som DSB beskæftiger. Derfor mener vi, at tidspunktet for et eventuelt frasalg er det rigtige, siger administrerende direktør i DSB Flemming Jensen og fortsætter:
- Vi har valgt at undersøge et frasalg nu, så vi giver en ny leverandør optimale betingelser for at etablere sig i markedet, inden leverancen af Fremtidens Tog starter i 2024. Der er potentiale for at etablere sig som aktør i det nordeuropæiske marked for vedligehold af tog. I Norge, Sverige, Tyskland og herhjemme er jernbanen i vækst, og vi har en meget stærk position på vedligeholdelsesområdet med store vækstmuligheder for en ny ejer.
DSB har engageret SEB Corporate Finance til at bistå med processen og forestå markedsdialogen. Blandt medarbejderne i DSB er der forståelse for og opbakning til beslutningen.
- Principielt set havde jeg gerne set en løsning som den, der er valgt for de nye el-lokomotiver, hvor leverandøren får det formelle ansvar for vedligeholdet, og hvor håndværkerne er ansatte af DSB. Men når det nu ikke har kunne lade sig gøre, synes jeg, at dette er den bedste mulighed for at bevare medlemmernes job, siger formand for FO Jernbanedrift, der organiserer håndværkerne i DSB, Jens Christian Kjeldsen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
Skriv din kommentar:
Reservedelsværksteder skal sælges fra
Fredag 7. februar 2020 kl: 15:02
Af: RedaktionenStrukturelle ændringer får togoperatøren DSB til at undersøge markedet med henblik på at frasælge aktiviteten på de værksteder, der leverer og vedligeholder reservedele til togene. Værkstederne i København og Aarhus omfatter cirka 500 fuldtidsstillinger
Baggrunden for overvejelserne om at frasælge aktiviteterne er, at DSB frem mod 2030 gradvist erstatter de togsæt, som DSB kører med i dag, med det, togoperatøren benævner som “Fremtidens Tog”
Det betyder, at der ikke længere vi lvære samme behov for, at DSB selv driver reservedelsværksteder. Dertil kommer, at DSB’s kommende generation af elektriske togsæt, Fremtidens Tog, skal vedligeholdes af togleverandøren og ikke af DSB, hvilket igen betyder, at DSB har færre muligheder for at omplacere medarbejdere fra reservedelsværkstederne.
Derfor samler DSB området Forsyning, Logistik & Ombygning i et selvstændigt selskab med henblik på at undersøge et frasalg til en privat aktør.
Som en del af den potentielle transaktion vil DSB indgå en kontrakt med køberen af det frasolgte selskab om levering og vedligehold af reservedele frem til 2024 og med mulighed for forlængelse. Selskabet vil som selvstændig aktør være stærkt positioneret til at byde ind på drifts- og vedligeholdelsesopgaver både nationalt og internationalt.
Formålet med frasalgsprocessen er at sikre DSB bedst mulig forsyningssikkerhed af kritiske reservedele og samtidig skabe en vedvarende og mere attraktiv arbejdsplads for medarbejderne på de berørte værksteder.
- Vi får sværere ved at fastholde medarbejderne i de kommende år, hvor overgangen til Fremtidens Tog forberedes og fremtidsmulighederne for de berørte medarbejdere fremstår uklare. Vi har fuld beskæftigelse i Danmark og kan allerede nu mærke, at der er stor efterspørgsel på de medarbejdere, som DSB beskæftiger. Derfor mener vi, at tidspunktet for et eventuelt frasalg er det rigtige, siger administrerende direktør i DSB Flemming Jensen og fortsætter:
- Vi har valgt at undersøge et frasalg nu, så vi giver en ny leverandør optimale betingelser for at etablere sig i markedet, inden leverancen af Fremtidens Tog starter i 2024. Der er potentiale for at etablere sig som aktør i det nordeuropæiske marked for vedligehold af tog. I Norge, Sverige, Tyskland og herhjemme er jernbanen i vækst, og vi har en meget stærk position på vedligeholdelsesområdet med store vækstmuligheder for en ny ejer.
DSB har engageret SEB Corporate Finance til at bistå med processen og forestå markedsdialogen. Blandt medarbejderne i DSB er der forståelse for og opbakning til beslutningen.
- Principielt set havde jeg gerne set en løsning som den, der er valgt for de nye el-lokomotiver, hvor leverandøren får det formelle ansvar for vedligeholdet, og hvor håndværkerne er ansatte af DSB. Men når det nu ikke har kunne lade sig gøre, synes jeg, at dette er den bedste mulighed for at bevare medlemmernes job, siger formand for FO Jernbanedrift, der organiserer håndværkerne i DSB, Jens Christian Kjeldsen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |