Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSFORENINGEN FDL:

Synshaller er ikke gearet til troværdige bremsetest

Onsdag 18. september 2019 kl: 09:48
Af: Redaktionen

Der er tilsyneladende ingen særlig hjælp at hente fra danske synshaller med hensyn til fejlfri elektroniske udskrifter af bremsetest. Det konkluderer vognmandsforeningen FDL på baggrund af en rundspørge til en række synshaller

FDL konstaterer, at det står mere end sløjt til. Kun et enkelt synssted meldte positivt tilbage, dog uden at det var et svar, som FDL vil betegne som betryggende. Den pågældende synshal har det nødvendige udstyr, men synshallens medarbejderne ved ikke, hvordan de skal anvende det tekniske udstyr.


- Det er rystende, at dem, der skal udføre en tidssvarende og nøjagtig elektronisk udskrift, enten ikke har udstyret eller ikke kan betjene det, siger kontorleder Jens Groot, FDL. 


- Jeg er mildest talt overrasket over, at det står så ringe til, for det er jo ensbetydende med, at vores branche ikke kan få den service og kontrol, som er så tvingende nødvendig for at leve op til lovens krav. Det er jo komplet vanvittigt, at de har udstyr, som ingen af dem kan betjene, siger han videre.


Det burde være logik for enhver med bare lidt kendskab til den slags, at synsmanden skal bruge bremsestanden efter forskrifterne, for så kommer tallene af sig selv. Og det er ikke noget, man skal tilkøbe, som nogle tror. 


Jens Groot siger, at som han har forstået det, kan Applus, og mange andre stort set ikke levere varen med det nuværende udstyr. 


- Derfor ser det ud til, at der er lang vej igen. Af samme årsag er det nødvendigt at øge presset på synsstederne, så vi kan mindske risikoen for bremsebøder, siger han og fremhæver, at opvarmede bremser inden syn ikke giver et lovligt syn.


- Og det er bedrageri over for de chauffører, som skal køre med påhængskøretøjerne, og over for de vognmænd, som har chauffører, der kører med løstrailere eller tilsvarende påhængskørertøjer til synsfri sammenkobling - ikke at forglemme Dolly-bremseproblemet. Så hvis de trækker det i langdrag uden at gøre noget, vil førerne af de store vogntog være ladt totalt i stikken. Hvilket er uacceptabelt, siger han og fortsætter:


- Desuden skal vi samtidigt have belyst de manuelle indtastninger, der skal til, når der ikke er vægte i bremsestanden. Samtidig med at vi belyser deres eneste mulighed for at sikre sig bare en lille smule mod alt det skrammel deres kørselsrekvirenter sender dem ud at køre med, også efter første januar 2020. De kan simpelthen ikke nå at få repareret og tjekket alle påhængskøretøjerne, og få en test, som opfylder bremsekravet.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
- Vognmand i Horsens er blevet en del af en stor kran-koncern
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Vejledning om cabotagekørsel er opdateret med flere konkrete eksempler
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Chauffør med gravid kæreste blev fyret - arbejdsgiver skal betale godtgørelse
- En østlig ringvej kan lede 14 procent af trafikken uden om det indre København
- Tre unge mænd kom til skade under studenterkørsel i lastbiler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst