Handelsaftale mellem EU og Sydamerika styrker de kommercielle bånd
Mandag 1. juli 2019 kl: 08:57
Af: RedaktionenEU og Mercosur-landene - Brasilien, Argentina, Uruguay og Paraguay - blev fredag enige om rammerne for en handelsaftale efter næsten 20 års forhandlinger. De fire lande i den sydamerikanske blok er et milliard-marked for dansk skibsfart. En handelsaftale vil ifølge Danske Rederier uden tvivl styrke de kommercielle relationer yderligere
- Vi er i Danske Rederier svært tilfredse med, at aftalen mellem EU og Mercosur landene nu endelig er kommet i hus. Dansk søfart har i dag et stort fodaftryk i Sydamerika - og vil uden tvivl drage fordel af den markedsåbning og dermed mulighed for øget samhandel, som følger af den nye handelsaftale, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Hun peger på, at handelsaftaler som den med Mercosur er afgørende for en lille og åben økonomi som den danske.
- Og når det samtidig forbinder os yderligere med en række af vores vigtigste markeder, kan vi kun glæde os over det, siger Anne H. Steffensen videre.
Aftale vil styrke EU - til gavn for dansk søfart
Som eksportnation nyder Danmark godt af de markedsmuligheder, som udløber af nye handelsaftaler. Aftalen med Mercosur-landene har været undervejs siden år 2000, hvor forhandlingerne gik i gang. Danske Rederier påpeger, at den nye aftale styrker EU's handelsdagsorden.
- Aftalen sender et stærkt signal fra EU i disse tider, hvor protektionismen og den økonomiske enegang har rygvind. EU har lagt meget politisk kapital i fremadrettet at sikre progressive handelsaftaler med omverdenen - og er nu kommet i mål med den største handelsaftale i EU's historie. Vi må stadig afvente det endelige indhold af aftalen - men det er uden tvivl et flot resultat, siger Anne H. Steffensen.
Dansk skibsfart eksporterer i dag for ca. 5,6 milliarder kroner til de fire Mercosur-lande - Brasilien, Argentina, Uruguay og Paraguay.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |