Højhastighedsbanen mellem København og Ringsted er åbnet
Tirsdag 4. juni 2019 kl: 11:25
Af: RedaktionenI ly af valgkampen har Banedanmark nærmest ubemærket åbnet den første højhastighedsbane i Danmark. Den skal fremover lægge skinner til tog mellem København og Ringsted
![]() |
Den nye bane, der for ni år siden blot fremstod som en linje på et kort og et navn i en række rapporter, er 60 kilometer lang og får stor betydning for togdriften. Den nye bane er bygget til kørsel med 250 km/t og kommer til at binde Sjælland og resten af Danmark bedre sammen og vil give pendlerne i hele landet en bedre jernbane og kortere rejsetider. Samtidig aflaster banen den meget trafikerede strækning mellem København og Roskilde.
- Den nye bane København-Ringsted udvider kapaciteten på jernbanen betydeligt. Den gør jernbanen til og fra København mere effektiv og mere robust. Vi får med den nye bane mulighed for en meget bedre køreplan, flere tog og færre forsinkelser. Alt sammen til gavn for passagererne, siger Per Jacobsen, der er administrerende direktør i Banedanmark.
Køge Nord Station er ny på kortet
Med åbningen af nye bane København-Ringsted har Banedanmark også åbnet den nye Køge Nord Station, der giver pendlerne fra såvel Køge og omegn som fra resten af Sjælland bedre muligheder for at stige på den kollektive transport.
- Stationen bliver en ny port til København og et vigtigt skridt på vejen for de omkring 8.000 daglige brugere, som stationen får på sigt. Med sit spektakulære design bliver stationens 225 meter lange gangbro ikke kun et vartegn for Den nye bane og for Køge, men også et markant vartegn for grøn mobilitet, siger Jette Aagaard, der er projektdirektør i Den nye bane København-Ringsted.
Ud over regional- og fjerntog vil stationen også blive betjent af S-tog, så man kan skifte til de hurtigere fjerntog, hvis man skal til København. Den nye station i Køge har også et stort parkér og rejs-anlægget, som gør enkelt for pendlerne at stille deres bil ved stationen og fortsætte rejsen med tog.
Når Banedanmark i 2021 kan åbne for fjerntog fra Næstved over Køge Nord til København er der mulighed for kortere rejsetid fra hele Sydsjælland og Lolland-Falster. Den nye Bane København-Ringsted er samtidig del af en større opgradering af jernbanen på Sjælland og Lolland-Falster, så banen bliver en vigtig del af fremtidens fleksible transportsystem. Ringsted-Femern Banen er i fuld gang med at blive anlagt, så den er klar til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, og Banedanmark har hastighedsopgraderet og elektrificeret banen mellem Køge Nord og Næstved.
I de kommende år kommer også et nyt signalsystem, ligesom jernbanen til Holbæk og siden til Kalundborg bliver elektrificeret. Alt sammen er det med til at give passagererne kortere rejsetid, flere rejsemuligheder færre fejl, forsinkelser og aflysninger.
Fakta om Den nye bane København-Ringsted:
- Bygherre: Banedanmark
- Byggeår: 2010-2019
- Pris: 10 milliarder kroner
- Længde: ca. 60 km
- Maksimal hastighed: 250 km/t
- Nye stationer: Køge Nord Station
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Det første IC5-tog er ankommet til Danmark
- Politisk flertal giver penge til øget sikkerhed ved perronovergange
- Banedanmark inviterer til broklap-montering
- Skærver og fast biobrændsel opvejede fald i import af fossile brændsler
- Energihavn i Malmö får nyt jernbanespor og øger intermodaliteten
- DSB melder om god fremdrift i investeringer
- Sveriges største havn noterer fremgang inden for containergods
- Varde Kommune sætter ekstra skilte op ved jernbaneoverskæringer
- Togdriften mellem Oksbøl og Nr. Nebel er indstillet efter uheld i jernbaneoverskæring
- Midlertidig skiltning skal advare ved jernbaneoverkørsler
- Traktor kom i vejen for tog i jernbaneoverskæring nordvest for Varde
- Togulykke mellem Tinglev og Kliplev 15. august:
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |