Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

El-færgen kommer til at hedde Ellen

Onsdag 29. maj 2019 kl: 16:19
Af: Redaktionen

Mandag 1. juli bliver en vigtig milepæl for Ærø’s nye el-færge E/F Ellen. Dagen er udpeget som den dag, hvor den elektriske færge skal sejle afsted mod Fynshav på sin første rigtige tur som fjerde færge i rækken hos Ærøfærgerne A/S. Forinden står der dåb og festivitas på programmet i starten af juni

El-færgen kommer til at hedde Ellen



Udover at være Ærø’s første el-færge, er E/F Ellen også verdens længst sejlende 100 procent eldrevne færge. Fra 1. juli skal færgen sejle syv daglige afgange til Fynshav fredag og lørdag samt fem daglige afgange de resterende dage. 


- Med sine mange afgange er Ellen med til at forstærke Ærø’s samarbejdsrelation til Tyskland og resten af Europa, og sikrer samtidig vores mange udenlandske turister meget mere fleksibilitet i forhold til ankomst og afrejse. At få Ellen i drift kommer til at gøre en kæmpe forskel for både erhverv og turisme på Ærø, siger Ærø’s Turist- & Erhvervsdirektør Chris Hammeken.


Tag med til dåb 1. juni
E/F Ellen skal døbes lørdag 1. juni klokken 16 og Ærøfærgerne har allerede inviteret alle interesserede til at deltage i festlighederne, som foregår på Søby Havn. Færgen vil få Christina Clausen fra Danfoss som gudmoder. Danfoss-selskabet Editron er en af ni partnere i det EU-finansierede E-ferry projekt og står bag det elektriske system på el-færgen.


Efter dåben byder Ærøfærgerne på pølser, lidt koldt at drikke samt slik til børnene. Derudover vil der være mulighed for at komme ombord på E/F Ellen og se sig omkring på den nye færge.


Baggrund for el-færge projektet E-ferry
El-færge projektet, E-ferry, er et fireårigt innovationsprojekt med det formål at udvikle en 100 procent eldreven færge for passagerer og biler, lastbiler og anden last. Målet er at fremme energieffektiv, CO2-neutral og forureningsfri vandbåren transport på ø-ruter og i kystnære farvande i og uden for Europa.


Udviklingen af el-færgen er finansieret under EU-Kommissionens ‘Horizon 2020’ i samarbejde med Ærø Kommune. 

El-færgen vil have en rækkevidde som er syv gange længere nogen anden fuldelektrisk bilfærge.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Svensk rederi-koncern vil udvide uden for Europa
- Rederi og havne arbejder på landstrøm til containerskibe

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst