Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Grøn omstilling af bustrafikken var i fokus i Aalborg

Tirsdag 28. maj 2019 kl: 09:34
Af: Jesper Christensen

Mandag debatterede skatteminister Karsten Lauritzen (V) og transportordfører Rasmus Prehn (S) grøn omstilling for bustrafikken hos busoperatøren Arriva i Aalborg. For at nå det mål om CO2-neutral bustrafik i 2030, som den nuværende VLAK-Regering har sat, skal omstillingen hjælpes i gang

Debatten handlede om, hvordan vi omstiller til grøn bustrafik, så busdriften er CO2-neutral i 2030. Et mål, som Nordjyllands Trafikselskab og busoperatøren Arriva er klar til at sætte kursen mod.


- Jeg vil arbejde for, at regeringen og kommunerne efter valget sætter sig sammen for at sikre, at al bustrafik er CO2-neutral i 2030. Det gælder også for al trafik i Nordjylland, hvor jeg støtter NT’s mål om, at alle nye regionalbusser skal køre på klimavenlig biogas. Den grønne omstilling må dog aldrig betyde færre busser. Vi skal opretholde et Danmark i balance med plads til både privatbilismen og de, der foretrækker bus og tog, sagde Karsten Lauritzen, som på mødet slog fast, at det ikke er Venstre-politi at investere flere penge i tog og jernbaner, end dem, der allerede er sat af.


Rasmus Prehn ønsker at sætte fart på omstillingen, og vil blandt andet gøre det ved at sikre attraktive rammebetingelser for trafikselskaberne, når de investerer i klimavenlige drivmidler. 


- Hvis vi skal sikre en grøn omstilling af vores bustrafik, skal vi have turbo på nu. Vi skal fra statens side sikre, at de rammebetingelser der er, for vores kollektive trafikselskaber, de er så gode, at det er økonomisk rentabelt for dem at investere i f.eks. biogas- eller el-busser, sagde Rasmus Prehn, der modsat sin politiske modspiller er indstillet på at investere i hele den kollektive trafik - også i jernbaner og tog


Både Karsten Lauritzen og Rasmus Prehn var enige om, at målet er at finde en bred politisk aftale om infrastruktur efter valget. Brede aftaler i Folketinget, der ikke laves om ved hvert regeringsskifte vil sikre kendte rammebetingelser for den kollektive trafik i længere perioder.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-Kommissionen taber sag mod Danmark om cabotagekørsel
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Trafikselskab lader børn lege, de styrer bussen
- Motorvejsforbindelse på tværs af Sjælland er en god forretning for samfundet
- DSB kan blive infrastrukturforvalter på S-banen
- - Så langt er vi nået på et halvt år
- Politiet får ny kommunikationskanal i 2026
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Buschauffør fik angiveligt et ildebefindende
- Beskæftigelsen er steget blandt seniorerne de seneste år
- Flere rejste med færgerne i Dannmark og færgerne til udlandet
- Toldstyrelsen fandt over 60 kg khat i efterladt togbagage

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst