ARBEJDSGIVER KOMMENTERER AFTALE MELLEM DA OG FH:
Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening er efter flere måneders forhandlinger nået til enighed om en aftale, som skal sikre ordnende forhold for chauffører, der kører cabotage-kørsel og vejdelen af kombinerede transporter i Danmark. Organisationerne har afleveret forslaget til beskæftigelsesministeren. Lars William Wesch, der er branchedirektør i arbejdsgiverorganisationen ATL under DI kommenterer aftalen
Aftalen er en direkte udløber af Kurt Beier-sagen. Som bekendt havde virksomheden indlogeret et større antal filippinske chauffører under kummerlige forhold i en containerlejr i Padborg. De fik samtidig en meget lav timeløn.
Sagen rystede politikerne, og den har gjort stor skade på transportbranchen. I november meldte et enigt Folketing klart ud, at lignende sager skulle undgås i fremtiden. Derfor nedsatte regeringen et udvalg med deltagelse af hovedorganisationerne FH, DA og transportbranchens organisationer. Hovedorganisationerne på arbejdsmarkedet fik her til opgave at komme med forslag til en løsning.
DA og FH foreslår nu, at man ændrer godskørselslovens regler om løn- og ansættelsesforhold for at fjerne den usikkerhed, som har eksisteret siden en højesteretsdom fra 2015. Det vil sige, at man skal have en repræsentativ overenskomst for at få tilladelse til at køre godskørsel. Det opfordrede arbejdsmarkedets parter allerede til ved overenskomstfornyelsen i 2017.
I aftalen er også et forslag om at ændre udstationeringsloven. Det skal sikre, at udenlandske vognmænd aflønner deres chauffører med en løn, der svarer til den danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Der skal altså fastsættes en mindsteløn, som de udenlandske vognmænd skal betale.
Aftalen er begrænset til cabotage-kørsel samt vejdelen af de kombinerede transporter. Det betyder, at internationale transporter, herunder transitkørsel igennem Danmark, ikke bliver omfattet.
Hvis politikerne fører aftalen ud i livet - hvad vi selvfølgelig forventer - vil det være et vigtigt skridt mod ordnede forhold for godstransporten i Danmark. Det er vi alle bedst tjent med på lang sigt.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
- Aftalen er et vigtigt skridt efter Kurt Beier-sagen
Tirsdag 9. april 2019 kl: 11:35
Af: RedaktionenFagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening er efter flere måneders forhandlinger nået til enighed om en aftale, som skal sikre ordnende forhold for chauffører, der kører cabotage-kørsel og vejdelen af kombinerede transporter i Danmark. Organisationerne har afleveret forslaget til beskæftigelsesministeren. Lars William Wesch, der er branchedirektør i arbejdsgiverorganisationen ATL under DI kommenterer aftalen
Aftalen er en direkte udløber af Kurt Beier-sagen. Som bekendt havde virksomheden indlogeret et større antal filippinske chauffører under kummerlige forhold i en containerlejr i Padborg. De fik samtidig en meget lav timeløn.
Sagen rystede politikerne, og den har gjort stor skade på transportbranchen. I november meldte et enigt Folketing klart ud, at lignende sager skulle undgås i fremtiden. Derfor nedsatte regeringen et udvalg med deltagelse af hovedorganisationerne FH, DA og transportbranchens organisationer. Hovedorganisationerne på arbejdsmarkedet fik her til opgave at komme med forslag til en løsning.
DA og FH foreslår nu, at man ændrer godskørselslovens regler om løn- og ansættelsesforhold for at fjerne den usikkerhed, som har eksisteret siden en højesteretsdom fra 2015. Det vil sige, at man skal have en repræsentativ overenskomst for at få tilladelse til at køre godskørsel. Det opfordrede arbejdsmarkedets parter allerede til ved overenskomstfornyelsen i 2017.
I aftalen er også et forslag om at ændre udstationeringsloven. Det skal sikre, at udenlandske vognmænd aflønner deres chauffører med en løn, der svarer til den danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Der skal altså fastsættes en mindsteløn, som de udenlandske vognmænd skal betale.
Aftalen er begrænset til cabotage-kørsel samt vejdelen af de kombinerede transporter. Det betyder, at internationale transporter, herunder transitkørsel igennem Danmark, ikke bliver omfattet.
Hvis politikerne fører aftalen ud i livet - hvad vi selvfølgelig forventer - vil det være et vigtigt skridt mod ordnede forhold for godstransporten i Danmark. Det er vi alle bedst tjent med på lang sigt.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





