Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lars Løkke Rasmussen bebuder ”Padborg-lovforslag

Tirsdag 9. april 2019 kl: 09:09
Af: Claus Djørup


Sidste uges aftale mellem Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH, fusionen mellem LO og FTF) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) om udenlandske lastbilchauffører bliver grundlaget for et lovinitiativ til efteråret



Det bekræftede statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i sin tale på FH's konference i K.B. Hallen mandag i denne uge.


FH og DA's aftale er indgået i regi af Padborg-udvalget, som beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) nedsatte i november i kølvandet på afsløringerne om Kurt Beier Transport A/S' filippinske og andre tredjelandschaufførers forhold i Padborg.




- På visse områder som eksempel transport er vi nødt til at se fordomsfrit på tingene og overveje, om regering og lovgivere skal have en stærkere rolle i samspil med arbejdsmarkedets parter. Derfor har jeg rejst denne debat, som er oversat firkantet til, at jeg synes, at vi bare skal lave en lovbestemt mindsteløn, sagde Lars Løkke Rasmussen og fortsatte:




- FH og DA's aftale i sidste uge er udtryk for de samme overvejelser, og den er et solidt bud på at løse nogle af de væsentligste problemer med underbetalt udenlandske chauffører.


Lars Løkke Rasmussen anfører, at lovgivning om lønniveau vil effektivisere kontrollen.


- Aftalen tænker både nyt og søger at respektere den danske model, fordi den lægger op til, at når udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører i Danmark får en løn, der svarer til danske vilkår, så skal grundlaget være konkrete aftaler på det danske arbejdsmarked, understregede Lars Løkke Rasmussen.

- Nu skal vi finde den rette balance i forhold til de overenskomster, der skal indgå i dette grundlag. Vi vil gerne nærstudere aftalen og sætte gang i et lovforberedende arbejde, hvor vi inddrager parterne. Målet er, at lovgivningen kan fremsættes til efteråret uanset det valg, der kommer,  sagde Lars Løkke Rasmussen. 


Mette Frederiksen: Opgør i EU med fri bevægelighed uden rettigheder
Partiformand Mette Frederiksen (S) fejer Lars Løkke Rasmussens tanker af bordet. Hun går efter at sidestille lønmodtagerrettigheder med arbejdskraftens fri bevægelighed - en social protokol.



- Vi skal tage et langt større opgør end det, som statsministeren lægger op til, nemlig et opgør med arbejdskraftens fri bevægelighed. EU er blevet en ramme, hvor markedet kan bevæge sig frit på bekostning af lønmodtagerrettigheder, erklærer den socialdemokratiske statsministerkandidat.




- Det stærkeste ved det europæiske samarbejde og Europa er vores stærke velfærdssamfund herunder lønmodtagerrettigheder, og det er vi i gang med at underminere med en fri bevægelighed, som er godt for markedet, men ikke for lønmodtagerne.


Forstærket myndighedssamarbejde

Myndighederne - arbejdstilsyn, skattevæsen og politi - skal oprustes til at kunne kontrollere, hvad der sker på rastepladser og byggepladser: -Det har regeringen skåret ned på.


Mette Frederiksen ønsker at regulere hårdere, når arbejdskraftens fri bevægelighed bliver brugt til at dumpe løn, arbejdsmiljø og sikkerhed.


- Hele Europa bliver nødt til at forholde sig til problemerne med social dumping. I mine øjne kan ingen have en interesse i at lade det fortsætte, så jeg vil dels gå ad et europæisk spor, dels et dansk spor. Derfor foreslår jeg at styrke arbejdstilsynet, siger Mette Frederiksen.


Mindsteløn bliver til lønloft

Hun betakker sig for Lars Løkke Rasmussens overvejelser om en lovbestemt mindsteløn. Hun henviser til Tyskland og Frankrig, hvor færre står i fagforening og tjener mindre.




- Jeg er ret sikker på, at en lovbestemt mindsteløn bliver et lønloft. Vi skal holde fast i den danske model. Man kan lige så godt lade være at melde sig ind i en fagforening, hvis Christiansborg bestemmer lønnen, svarede hun i sin tale i K.B. Hallen.


3F: Aftalen handler om myndighedskontrol af udenlandske chaufførers vilkår

- Aftalen mellem FH og DA laver ingen mindsteløn, fastslår Jan Villadsen, som er formand for 3F's transportgruppe. I stedet skal udenlandske transportører følge et omkostningsniveau.


Det drejer sig om en udvidelse af en aftale, som har været gældende siden Danmarks indtræden i det daværende EF i 1973, så den også kommer til at gælde for udenlandske transportørers overenskomster. 


- Lars Løkke Rasmussen siger, at han vil kigge på det, men først til efteråret. Det er jeg ked af, for Padborg-udvalget blev bedt om, at det skulle gå stærkt. Han kunne fremsætte dette forslag nu, siger Jan Villadsen til Fagpressebureauet. 


På det danske arbejdsmarked kan fagbevægelsen kontrollere overenskomstforhold, men har ingen adgang til at kontrollere de udenlandske vognmandsfirmaer. 


Aftalen lægger op til myndighedskontrol af, at danske regler følges på transportområdet ligesom på byggeområdet. Det vil kræve en registrering i lighed med RUT (Registret for Udenlandske Tjenesteydere) på byggeområdet.


EU-parlamentet har vedtaget det samme

- Aftalen er faktisk blevet overhalet af EU-parlamentets vedtagelse i sidste uge - samtidig med offentliggørelsen af aftalen - af vejpakken, fortsætter Jan Villadsen. 


Heri bestemmes, at chauffører, der udfører cabotage-kørsel og kombitransporter, skal aflønnes efter vilkårene i kørselslandet, samt at myndighederne har pligt til at kontrollere og lave et europæisk registreringssystem.


Jan Villadsen ærgrer sig over, at et tilsvarende lovforslag ikke nåede at blive tredjebehandlet i 2015, fordi Helle Thorning-Schmidt (S) udskrev folketingsvalg så at sige en måned for tidligt.


85 procent af det danske transportområde er dækket af de ”mest repræsentative overenskomster” (underforstået 3F og DA), som lægger niveauet, og 40 procent af de udenlandske lastbiler, der kører i Danmark, er danskejede, fremhæver han.


Godskørselslovens grundlag 
Definitionen af repræsentativitet hvad angår chaufføroverenskomster har bremset for genopretningen efter Højesterets NORTRA-dom om godskørselslovens henvisning til overenskomster. Det handler om, hvilke organisationers overenskomster uden for LO (nu FH) kan anerkendes.


Formålet for FH og DA er, at ”udenlandske vognmænd, der udfører cabotage-kørsel eller kombinerede transporter i Danmark, skal betale chaufførerne en aflønning svarende til, hvad danske arbejdsgivere er forpligtet til at betale for udførelsen af tilsvarende arbejde i medfør af godskørselsloven.” 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst