Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU’s Ministerråd vedtager nye dækmærkning

Mandag 4. marts 2019 kl: 12:12
Share  


Af: Redaktionen

EU er på vej til at ajourføre reglerne om mærkning af dæks energimæssige ydeevne og udvider anvendelsesområdet til dæk til tunge køretøjer. Mærkerne skal være mere synlige for forbrugerne og indeholde oplysninger om vejgreb i sne- og isglat føre. EU’s Ministerråd stemt om sin forhandlingsposition i forhold til de nye regler, som EU-Kommissionen har foreslået

De nye regler vil gavne forbrugerne, som ud fra en række oplysninger skal kunne træffe et kvalificeret valg vedrørende dæks sikkerhed og brændstofeffektivitet. De kommende regler vil også kunne bidrage til at mindske drivhusgasemissionerne i vejsektoren og derved hjælpe EU med at opfylde sine forpligtelser i henhold til Parisaftalen.


Ministerrådets holdning støtter op om en præcision og udvidelse anvendelsesområdet for det nuværende regelsæt. Det ajourfører mærket og giver mandat til, at oplysninger om vejgreb i sne- og isglat føre inkluderes. Nye krav vedrørende mærkets visning, herunder i forbindelse med fjernsalg og salg på internettet, forbedrer synligheden for kunder og sikrer, at de kan være fuldt informeret, når de træffer beslutninger om køb. Forordningen forbedrer også håndhævelsen ved at skabe en forpligtelse til at registrere dæk i en produktdatabase.


Forordningens anvendelsesområde udvides til for første gang at omfatte dæk til lastbiler og busser (C3-dæk). Tidligere var kun dæk til biler og varevogne omfattet af reglerne. Ministerrådets holdning giver også mulighed for fremtidig inkludering af regummierede dæk, så snart en passende prøvningsmetode til måling af sådanne dæks ydeevne er udviklet. En revisionsklausul giver mulighed for fremtidig inkludering af levetid og slidstyrke som parametre på mærket, når der findes passende prøvningsmetoder.


Formålet med dækmærkningssystemet er at mindske drivhusgasemissionerne og støjforureningen i transportsektoren og øge trafiksikkerheden ved at informere forbrugerne bedre om brændstofeffektivitet, støjniveau og sikkerhed for de dæk, de køber. Vejtransport er ansvarlig for ca. 22 procent af EU's samlede drivhusgasemissioner, og dæk tegner sig for 5-10 procent af et køretøjs brændstofforbrug, primært på grund af deres rullemodstand. En reduktion af rullemodstanden bidrager derfor til at sænke emissionerne, samtidig med at forbrugerne opnår omkostningsbesparelser takket være et lavere brændstofforbrug.


En revision af reglerne var blevet nødvendig, idet en gennemgang af den nuværende lovgivningsmæssige ramme viste, at dækmærkningsordningen ikke fuldt ud opfyldte sit formål med at reducere drivhusgasemissionerne i transportsektoren på grund af mærkernes lave synlighed og på grund af manglende håndhævelse.


Når EU-Parlamentet har besluttet, hvad det mener om sagen, kan de interinstitutionelle forhandlinger i EU begynde.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Der er behov for massive investeringer i infrastruktur
- - Det er et skridt i den helt forkerte retning
- Tiden er løbet fra et fuldstændig grænseløst Europa
- Sværlasttraileren kan blive næsten dobbelt så lang
- Det er tilfredsstillende, men ikke prangende
- Program skaber en farverig oversigt over konsekvenser
- Alle større norske byer skal slippe for CO2 fra transportkoncern
- PostNord vælger ny vejhjælpspartner
- 
Femern A/S rekrutterer ingeniører i verdensklasse
- Vognmand med speciale i kranarbejde har fået ny Effer-model
- Flere albanere har forsøgt at rejse illegalt fra Esbjerg til Storbritannien
- Bulk-transportfirma i Aabenraa har fået ny fire-akslet tiptrailer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst