Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Aalborg-virksomhed leverer brændselsceller til superbil

Torsdag 26. april 2018 kl: 09:31
Share  


Af: Redaktionen

Aalborg-virksomhed leverer brændselsceller til superbil

Onsdag blev er en ny superbil med methanol-brændselsceller præsenteret for offentligheden under Beijing Motor Show 2018. Virksomheden bag methanol-brændselscellebilen er det tysk-kinesiske joint venture Gumpert Aiways Automobile GmbH. Integrationen af brændselscellesystemet er lavet i samarbejde med den danske brændselscelleudvikler og -producent SerEnergy A/S i Aalborg

SerEnergy har leveret brændselscellesystemet og har været ansvarlig for at designe og gennemføre integrationen af ​​systemet i bilen.


For SerEnergy startede samarbejdet med Gumpert Aiways i midten af ​​2017. De to virksomheder fandt hurtigt ud af, at de delte en vision. Og med en fælles forståelse tog det ikke lang tid før de første skridt i udviklingen blev gennemført. Den første bil - en proof of concept-testbil - blev designet og bygget i Ingolstadt i Bayern i Tyskland - og designerne og udviklerne på SerEnergys hovedkvarter i Aalborg, var dybt involveret i processen med at designe opsætning af brændselscelleanlægget til integration i bilen. Bilen ankom til SerEnergys transportudviklingscenter i februar i år, hvor brændselscellesystemet blev integreret i bilen, og de første test blev udført med gode resultater.


- Det har været meget interessant for os at være en del af Gumpert Aiways-projektet af flere grunde, men først og fremmest fordi denne bil er anderledes i forhold til det tidligere arbejde vi har lavet, da vores største erfaring ligger indenfor lette erhvervskøretøjer. Men dette segment er et rigtig godt indgangspunkt for nye teknologier med en god sammenhæng mellem trendsættende brugere og modenheden af teknologien, med fokus på de unikke egenskaber og superbilens høje kvalitet​​, siger Mads Friis Jensen, Chief Commercial Officer hos SerEnergy.


Bilen er en letvægts, batteri-elektrisk superbil med høj ydelse og med et methanol brændselscellesystem, der producerer strøm til bilen. Tophastigheden er over 300 km/t, og accelerationen fra 0 til 100 km/t er omkring 2,5 sekunder. Ved bykørsel er rækkevidden op til 1.200 km på en enkelt påfyldning af methanol.


Methanol er flydende elektricitet
Med en overbevisning om at en elektrisk bil, der drives udelukkende på batterier, ikke vil være tilstrækkelig i fremtiden, ønskede Gumpert Aiways at arbejde med en teknologi, der ville give bilen mulighed for at producere elektricitet under kørsel, så bilen aldrig ville løbe tør for strømmen så længe der er brændstof i tanken.


- Vi havde brug for en ny teknologi, der giver os mulighed for at producere elektricitet under kørsel uden at skulle revolutionere påfyldningsinfrastrukturen, og til det er methanol-brændselscelle-teknologien et perfekt match. SerEnergy blev valgt som leverandør af brændselscellesystemet på grund af deres høje elektriske effektivitet, og vi har haft et meget tæt og professionelt samarbejde gennem hele projektet, siger Roland Gumpert, CEO hos Gumpert Aiways og CPO hos Aiways LTD.


At vælge en metanolbaseret brændselscelleteknologi giver de store fordele ved en køre- og tankningsoplevelse, der ligner det, vi kender fra biler, der drives af fossile brændstoffer, men med fordelene ved en elbil uden skadelige emissioner, motorstøj og vibrationer. Methanol brændselscellesystemet fungerer som en generator, der lader på bilens batteri, og tankning af bilen med methanol tager kun et par minutter. Methanol er et flydende brændstof ved atmosfærisk tryk og er tilgængelig verden over med en allerede eksisterende infrastruktur.


En højhastighedsproces
I bilindustrien tager det typisk lang tid at gå fra idé til en endelig præsentation af en bi. Men samarbejdet mellem Gumpert Aiways og SerEnergy har hele vejen gennem udviklingsprocessen været karakteriseret ved at handle og bringe idéer fra skitse til virkelighed ved høj hastighed. Det har gjort det muligt at udvikle og bevise konceptet på mindre end et år.


Udover superbilen arbejder Aiways LTD, moderselskabet til Gumpert Aiways, også på en SUV baseret på MAS-platformen. Denne platform vil blive brugt til yderligere fem forskellige bilmodeller.

Methanol-brændselscellesystemet
Gumpert Aiways’ methanol-brændselscellebil er verdens første superbil, der benytter et brændselscellesystem baseret på reformeret methanol og højtemperatur PEM-teknologi.
Ud over at levere methanol-brændselscellesystemerne har SerEnergy også arbejdet sammen med Gumpert Aiways på integrationen af ​​brændselscellen og synkronisering med batteri- og motorstyringen. Denne konstruktion omfatter methanol-tanken, brændstofkredsløb og kølekredsløbet til brug af overskudsvarme fra brændselscellen. Anvendelse af overskudsvarme i stedet for batteristrøm til opvarmning af bilen øger bilens samlede effektivitet, hvilket resulterer i en længere kørselsrækkevidde.
Bilen kombinerer methanol-brændselsceller og en batteripakke. Kombinationen hjælper til at balancere energien under opstart og accelerationer.


Fakta:
  • Elektrisk effektivitet af methanol brændselscellesystem: 40-50 procent
  • Kørselsrækkevidde: Op til 1.200 km bykørsel
  • Emission: Ingen skadelige emissioner (NOx, SOx og partikler)
  • Tankningstid: 3 minutter
  • Acceleration 0-100 på 2,5 sek
  • Maxhastighed over 300 km/t
  • Ingen skadelige emissioner
  • 4 hjul - 4 motorer
  • Elektronisk differentiale (torque vectoring) i stedet for konventionelt differentiale
  • Elproduktion i bilen til batteriopladning for at være uafhængig af ladestationer

RG Nathalie er ikke kun en super-sportsvogn. Teknologien vil også blive brugt af Gumpert Aiways til at producere et stort udvalg af biler til alle.


Om SerEnergy
  • SerEnergy er en af verdens førende virksomheder indenfor udvikling og produktion af reformeret methanol-brændselscelleløsninger, der bruges til elproduktion primært til tre markedssegmenter: Stationary, Mobility og Marine
  • SerEnergy har leveret brændselscelleløsninger i over ti år og er blandt de ​​producenter med det største antal opsatte systemer rundt i verden
  • Med en grøn tankegang har SerEnergy et mål om at bidrage til verdens overgang fra fossile brændstoffer til vedvarende energi, samtidig med at man overvinder nogle af de kendte udfordringer, der er indenfor den vedvarende energisektor, såsom fleksibilitet og tilgængelighed
  • SerEnergy arbejder udelukkende med methanolbaserede brændselscelleteknologier, da methanol er et flydende brændstof, der kan produceres ved hjælp af vedvarende energikilder, opbevares i årevis, transporteres over hele verden og distribueres ved hjælp af konventionelle forsyningskæder, i modsætning til brændstoffer på gasform







Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Berlin får flere el-busser
- Arriva i Holland vælger el-busser fra Sverige
- Kølevognen er mere bæredygtig
- Amerikansk selskab vil genindvinde produktionsplatforme i Frederikshavn
- Klare retningslinjer for gennemførsel af svovlkrav er på vej
- Tre brint-projekter får støtte
- Volvo Trucks deklarerer brændstofforbrug og CO2 emissioner
- Politiet satte ind mod forurenende lastbiler
- Miljøstyrelsen har positive erfaringer med udstyr til måling af NOx’er fra lastbiler
- Positivt, at energiaftale også omhandler transport
- Bredt politisk flertal står bag en ny energiaftale
- Københavns nye havnebusser er elektriske

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst