Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Trafikforsker: Vi er selv skyld i bilkøer

Torsdag 13. september 2007 kl: 07:54
Af: Redaktionen

Annette Jerup Jørgensen foreslår, at vi dropper flettereglerne

Forestil dig, at du holder i en kø i venstre vognbane. Højre vognbane snævrer ind mange hundrede meter længere fremme, men er helt fri for biler.
Benytter du de muligheder flettereglerne giver for at køre forbi en god del af køen og blinke ind igen længere fremme ved indsnævringen? Nej vel. Det ville være for frækt. Og ve den, der gør det. Han får ikke den mindste chance for at møve sig ind igen. Så vi bliver pænt bag i køen.
Sådan svarer langt de fleste i en interviewundersøgelse, som trafikforsker ved Aalborg Universitet, Anette Jerup Jørgensen, har foretaget og som danner grundlag for bogen Trafikkultur.

Bilister mangler køkultur
- Når vi på den måde sætter vores moralske begreber om køkultur og først-til-mølle-princippet højere, end de muligheder færdselsloven giver os, udnytter vi ikke vognbanerne fuldt ud og er dermed selv med til at skabe alenlange køer, forklarer Anette Jerup Jørgensen til JydskeVestkysen.

Drop fletteregler
Hun mener derfor, at man helt bør droppe flettereglerne og overveje andre måder at regulere trafikken på.
En ændring af flettereglerne ligger dog ikke øverst på bordet hos Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Færre ulykker i sneglefart
- Vores udgangspunkt er at mindske risikoen for ulykker. Og det kan da godt være vældigt irriterende med lange køer, men i og med at farten er lav, er det ikke der, hvor de alvorlige ulykker sker, siger dokumentationschef Jesper Sølund.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Emissionsfrie færge har sejlet testsejlads i Marmarahavet før afgang mod Femern Bælt
- Hurtigfærger skal være elektriske
- Transportvirksomhed i Glostrup er gået konkurs
- Entreprenør fra Vejen hentede ny tip-trailer i Hedensted
- Godstransporten holdt serviceerhvervene oppe
- Flere pakker og øget fokus på omkostninger gav resultatforbedring hos postkoncern
- Vognmand i Grenaa har fået 4.680 nye hestekræfter
- Ændret bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog er sendt i høring
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportsektor og bilindustri vil have skub i forhandlinger om vægt og dimensioner
- Vognmand på Vestsjælland valgte forvogn med fire aksler
- Ny bekendtgørelse om dobbelttrailer-vogntog er sendt i høring

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst