DÆKBRANCHEN:
Dækbranchen Danmark gør opmærksom på, at de nye regler om, at man skal køre med dæk, der passer til vejr- og vejforholdene, også omfatter lastbiler og busser. Organisationerne peger også på, at lovgivningen i Sverige er strammet væsentligt, hvilket kan være en udfordring for dem, der kører med lastbiler og busser på de svenske veje
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Vognmand i Himmerland hentede tre-akslet city asfalt tip-trailer I Østjylland
- Politiet tjekkede studentervogne
- Rumænsk chauffør var påvirket - politiet beslaglagde hans lastbil
- Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr
Skriv din kommentar:
Nye regler gælder for dæk på lastbiler og busser i Danmark og Sverige
Mandag 13. oktober 2025 kl: 11:01
Af: RedaktionenDækbranchen Danmark gør opmærksom på, at de nye regler om, at man skal køre med dæk, der passer til vejr- og vejforholdene, også omfatter lastbiler og busser. Organisationerne peger også på, at lovgivningen i Sverige er strammet væsentligt, hvilket kan være en udfordring for dem, der kører med lastbiler og busser på de svenske veje
I Danmark betyder en ændring af færdselsloven, der trådte i kraft tirsdag 1. juli i år, at det kan medføre en bøde på 1.000 kroner pr. dæk, hvis man kører med åbenbart uegnede dæk i vinterføre som sne, sjap eller is.
- Transportbranchen er sikkert alt andet lige allerede klædt godt på til at imødegå de nye krav, da langt størsteparten af nye og regummierede dæk, som sælges på det danske marked, opfylder både M+S og snegrebsmærkningen 3PMSF, siger Volker Nitz, der er direktør i Dækbranchen Danmark.
- Udfordringen ligger snarere i, at gå vinteren i møde med de rigtige dæk i forhold til behovet og føret - og fremfor alt tilstrækkeligt dækmønster, som sikrer vejgrebet, siger han videre.
Busselskaberne har et særligt ansvar
Seneste vinter bød på flere eksempler, hvor busser ikke havde det fornødne vejgreb - hverken til igangsætning eller opbremsning.
- Vi er af den opfattelse, at operatører, som har ansvar for personbefordring, i særlig grad bør være opmærksom på netop det rigtige dækvalg til vinterkørsel - og i særdeleshed, at der er mere dækmønster end bare det lovbefalede på nu 1,6 mm slidbane. Det vil gavne såvel sikkerheden for passagerer og medtrafikanter og generelt øge mobiliteten, siger Volker Nitz.
Nye skærpede vinterdækregler i Sverige
Dækbranchen anbefaler, at man kører både med M+S og snegrebsmærkede vinterdæk, altså 3PMSF i Danmark. Skal man til Sverige eller Tyskland er det allerede et lovkrav, men i Sverige skærpes reglerne yderligere fra mandag 10. november i år.
Tidligere var krav om vinterdæk betinget af vinterføre i en given tidsperiode. Det er nu ændret til, at køretøjer over 3.500 kg totalvægt skal være udstyret med snegrebsmærkede dæk (3PMSF) på styrende og trækkende aksler fra 10. november til 10. april - uanset om der er vinterføre eller ej. Endvidere stilles der krav om mindst 5,0 mm mønsterdybde på disse dæk i perioden.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Vognmand i Himmerland hentede tre-akslet city asfalt tip-trailer I Østjylland
- Politiet tjekkede studentervogne
- Rumænsk chauffør var påvirket - politiet beslaglagde hans lastbil
- Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



