ARBEJDSGIVERORGANISATION:
Transportminister Thomas Danielsens (V) udspil om at fjerne kravet om tilladelser til transport med varebiler på op til 3,5 ton er en ommer, da kravet er med til at sikre ordnede forhold i branchen, lyder det fra arbejdsgiverorganisationen ATL, der organiserer en række transportvirksomheder i Danmark
I 2019 blev der indført krav om godskørselstilladelser for varebiler, men fornlyhet meddelte transportminister Thomas Danielsen, at han vil fjerne kravet, som han betegnede som overflødigt og et sted, hvor han som transportminister kunne bidrage ti SVM-Regeringens mål om at skære 1.000 årsværk væk i Staten.
Men branchedirektør i ATL, Lars William Wesch, kalder forslaget for en ”ordentlig skævert pakket ind i gode intentioner”.
- Det er yderst sjældent, at en samlet branche beder om at få flere regler, men da kravet blev indført var der tale om et meget velovervejet ønske fra virksomheder, arbejdsgivere og fagforeninger. Der var et klart behov for mere ordnede forhold i branchen og de fremskridt risikerer vi at tabe på jorden igen med mindre ministeren besinder sig, siger Lars William Wesch.
Godskørselstilladelsen for varebiler stiller blandt andet krav om, at transportlederen har en vognmandsuddannelse, at virksomheden har et minimum af økonomi og at de ansvarlige i virksomheden ikke er dømt for alvorlige lovovertrædelser.
Også transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack, undrer sig over forslaget. Dels vil besparelserne være minimale og dels har EU indført lignende krav, der gælder international godskørsel i varebiler.
- Hvorfor kræve ordnede forhold hos virksomheder, der kører gods fra Padborg til Flensborg, men ikke hos virksomheder, der kører fra Nyborg til Aalborg? Det er ulogisk og viser, at det er det forkerte sted at spare, da kravet om godskørselstilladelser bidrager til ordnede forhold i branchen. Der må være andre steder, der er mere oplagte, mener Rune Noack.
Han kender historikken og den polemik der gennem årene har været på området. Ikke mindst med hensyn til myndighedernes mulighed for at håndhæve undtagelsen for pakker under 11 kg.
- 11 kg-reglen er ikke en blomst, der har groet i vores baghave, men uanset synspunkt kan det ikke være en undskyldning for helt at afskaffe kravet om godskørselstilladelser, siger Rune Noack .
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
Varebilsudspil rammer ved siden af målet
Torsdag 10. oktober 2024 kl: 13:02
Af: RedaktionenTransportminister Thomas Danielsens (V) udspil om at fjerne kravet om tilladelser til transport med varebiler på op til 3,5 ton er en ommer, da kravet er med til at sikre ordnede forhold i branchen, lyder det fra arbejdsgiverorganisationen ATL, der organiserer en række transportvirksomheder i Danmark
I 2019 blev der indført krav om godskørselstilladelser for varebiler, men fornlyhet meddelte transportminister Thomas Danielsen, at han vil fjerne kravet, som han betegnede som overflødigt og et sted, hvor han som transportminister kunne bidrage ti SVM-Regeringens mål om at skære 1.000 årsværk væk i Staten.
Men branchedirektør i ATL, Lars William Wesch, kalder forslaget for en ”ordentlig skævert pakket ind i gode intentioner”.
- Det er yderst sjældent, at en samlet branche beder om at få flere regler, men da kravet blev indført var der tale om et meget velovervejet ønske fra virksomheder, arbejdsgivere og fagforeninger. Der var et klart behov for mere ordnede forhold i branchen og de fremskridt risikerer vi at tabe på jorden igen med mindre ministeren besinder sig, siger Lars William Wesch.
Godskørselstilladelsen for varebiler stiller blandt andet krav om, at transportlederen har en vognmandsuddannelse, at virksomheden har et minimum af økonomi og at de ansvarlige i virksomheden ikke er dømt for alvorlige lovovertrædelser.
Også transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack, undrer sig over forslaget. Dels vil besparelserne være minimale og dels har EU indført lignende krav, der gælder international godskørsel i varebiler.
- Hvorfor kræve ordnede forhold hos virksomheder, der kører gods fra Padborg til Flensborg, men ikke hos virksomheder, der kører fra Nyborg til Aalborg? Det er ulogisk og viser, at det er det forkerte sted at spare, da kravet om godskørselstilladelser bidrager til ordnede forhold i branchen. Der må være andre steder, der er mere oplagte, mener Rune Noack.
Han kender historikken og den polemik der gennem årene har været på området. Ikke mindst med hensyn til myndighedernes mulighed for at håndhæve undtagelsen for pakker under 11 kg.
- 11 kg-reglen er ikke en blomst, der har groet i vores baghave, men uanset synspunkt kan det ikke være en undskyldning for helt at afskaffe kravet om godskørselstilladelser, siger Rune Noack .
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





