DSB’s nye vogne var med på messe i Berlin
Torsdag 3. oktober 2024 kl: 13:58
Af: Redaktionen
Traditionen tro blev der i sidst i september holdt InnoTrans-messe i Berlin. Messen afholdes i lige år, og i år var det fjortende gang. Messen i Berlin har fokus på skinnebåren trafik, herunder materiel, tekniske installationer og infrastruktur, men har også lidt fra bussens verden
Messen i år slog alle rekorder med 170.000 besøgende og 2.940 udstillere fra 59 lande. Messen, der er kæmpestor, fordeler sig på omkring 40 haller fordelt på 200.000 kvadratmeter inklusiv et stort udendørs udstillingsområde med 3,5 kilometer spor, og hvor det nyeste indenfor jernbanemateriel var repræsenteret.

DSB's nye vogne var med
I hallerne var alle de store spillere på jernbanemarkedet repræsenteret. De fremviste alt det nyeste inden for teknologien, der var også simulatorer, prøvestande og motorer i fuld størrelse samt i model. Selv de ukrainske jernbaner var repræsenteret, og Talgo udstillede fremtidens jernbanevogne, som DSB har købt, og som skal indsættes i trafik fra næste år.

Droner på skinner er også en realitet. De har dog et lidt fredeligere formål end det, vi ser i de forskellige krige og konflikter - nemlig inspektion af skinner og de nære omgivelser.
I det gamle messeområde, i det såkaldte Sommergarten, var busserne samlet langs med en betonvej, som gik i ring, hvilket var meget passende for prøvekørsler af de to førerløse busser, der blev vist frem.
Men der var også nyheder - blandt andet en polsk Neso Brintbus, som er i den indledende fase på busmarkedet.
Neso planlægger at starte en serieproduktion af den brint-elektriske bus i Świdnik i det østlige Polen.
Man satser både på det polske og udenlandske marked. Produktionskapaciteten forventes at blive på 100 enheder om året, og fabrikken tages i drift næste år.
Et München-baseret firma med en polsk produceret brintbus fra Arthur Bus var også en relativ ny spiller på markedet. Firmaet tilbyder også en 18 meter ledbus-version.
En tyrkisk bus fra Karsan virkede som en kommende succes på markedet for førerløse busser. Karsan har allerede en bus kørende på et universitet i staten Michigan i USA.
En anden selvkørende bus blev fremvist i hallen, det var en A/Pure - et køretøj, der kan anvendes på større anlæg, hvor man har behov for et shuttle-koncept, men også som et køretøj, man kan tilkalde og blive fragtet til en ønsket destination.
Og hvis man ser ind i fremtiden med antallet af førerløse busser og deres håndtering på garageanlæg, fandt man også et firma, PSI Software SE, som har udarbejdet et program til at håndterer førerløse busser på garageanlæg - fra rengøring til ladestandere og til parkering.
Den kinesiskes busproducent BYD havde medbragt tre batteri-elektriske busser, hvoraf den ene var meget interessant med dens ”BladeBatteries” lagt i gulvet - og med en rækkevidde på op til 600 kilometer. Batterier, der ligger i gulvet, kender vi fra Ebusco, som også var repræsenteret på InnoTrans.

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
- To togoperatører vil køre mellem Oslo og København
- Rederikoncern har ændret kursen i tyrkisk logistikselskab
- Tog kørte 22.143 containere til og fra terminal i Göteborg
- Intermodalt fremskridt er kommet på skinner
- Batteritog er på vej til Vestjylland
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Godt 20.000 køretøjer kørte mellem Amager og Skåne
- Tog kan igen køre mellem Engesvang og Silkeborg
- Dansk-baseret virksomhed har åbnet togpendel i Sverige
- Tysk togoperatør kører med længere tog mellem Tyskland og Sverige
- 10.000 biler skal køre med tog fra Slovakiet til Esbjerg Havn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |