Broen over Øresund har fået 90 procent af trafikken tilbage
I årets tredje kvartal fortsatte stigningen i godstrafikken over Øresundsbron, mens den danske fritidstrafik kom tilbage til niveauet fra 2019. Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev 913 millioner danske kroner i perioden januar-september, hvilket er en stigning på 236 millioner danske kroner i forhold til den tilsvarende periode sidste år
Vejtrafikindtægterne steg med 420 millioner kroner til 1.221 millioner kroner i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år.
Med et gennemsnit på 19.071 passager om dagen i januar-september var Øresundsbrons samlede vejtrafik 9,7 procent lavere end i samme periode i 2019 - før coronatiden. Det er imidlertid en stigning på 55 procent i forhold til sidste år, der lige som 2020 var påvirket af corona-restriktioner.
Fritidstrafikken faldt med 12 procent for januar-september 2022 i forhold til 2019, men i tredje kvartal var den danske fritidstrafik tilbage på samme niveau som før coronapandemien.
- Vi havde 66.000 flere aftalekunder med BroPas ved udgangen af tredje kvartal sammenlignet med starten af året. Vores stærke kundetilgang er et glædeligt bevis på en øget interesse for nabolandets muligheder og på, at vi snart er kommet os helt efter coronapandemiens hårde rejserestriktioner, siger Linus Eriksson, der er administrerende direktør for Øresundsbron.
Godstransporterne fortsatte med at køre over broen på et væsentligt højere niveau end før corona-tiden. Godstrafikken steg med 19 procent i årets første tre kvartaler sammenlignet med samme periode i 2019.
Som følge af de nye arbejds- og rejsemønstre efter pandemien var pendler- og erhvervstrafikken lavere end i 2019. Siden de sidste coronarestriktioner blev fjernet i februar, er pendlertrafikken dog steget til et niveau, der ligger omkring 10-15 procent under niveauet i 2019.
Øresundsbro Konsortiets renteudgifter steg med 182 millioner kroner som følge af den højere inflation, der har en direkte indflydelse på konsortiets realrentegæld. Driftsomkostningerne steg med 1 million kroner i forhold til samme periode sidste år.
Årets resultat før værdiregulering forventes at blive lidt højere end resultatet for 2021. Konsortiet vurderer, at resultatet vil ligge i den lavere del af intervallet 1.000-1.250 millioner kroner.
- Vi har gennem året haft en god omsætningsudvikling og flere nye kunder kombineret med en god omkostningskontrol. Stigende renter og inflation dæmper dog årets resultat, som vurderes til at ende i den lavere ende af forventningerne til 2022, siger Linus Eriksson.
Han peger på, at forskelle i valutakursen mellem danske og svenske kroner påvirker trafikken, men at det giver samtidig nye muligheder for virksomheder og borgere i Øresundsregionen.
- Den store valutaforskel kan give svenskere incitament til at tage et job på den danske side af Øresund, mens det for danskere kan motivere til at købe ind og overnatte på den svenske side, siger Linus Eriksson.
Udvikling af vejtrafikken i 2022 | |||||||
Trafik pr. dag -jan-sep 2022 | Trafik pr. dag , jan-sep 2021 | Udvikling trafik (procent) | Udvikling trafik (antal) | Trafik pr. dag jan-sep 2019 | Trafikudvikling (procent) | Udvikling trafik (antal) | |
Personbiler* | 16.970 | 10.515 | 61,4 % | 6.455 | 19.282 | -12,0 % | -2.312 |
BroPas Fritid | 6.108 | 3.444 | 77,4 % | 2.664 | 6.939 | -12,0 % | -831 |
BroPas Business | 2.086 | 1.188 | 75,6 % | 898 | 2.985 | -30,1 % | -899 |
BroPas Pendler | 4.607 | 3.714 | 24,0 % | 893 | 5.489 | -16,1 % | -882 |
Kontant | 4.169 | 2.169 | 92,2 % | 2.000 | 3.869 | 7,8 % | 300 |
Godstrafik** | 1.989 | 1.741 | 14,2 % | 248 | 1.672 | 19,0 % | 317 |
Lastbiler > 9 m. | 1.641 | 1.502 | 9,3 % | 139 | 1.415 | 16,0 % | 226 |
Varevogne 6-9 m. | 348 | 239 | 45,6 % | 109 | 257 | 35,4 % | 91 |
Busser | 112 | 51 | 119,6 % | 61 | 171 | -34,5 % | -59 |
Totalt | 19.071 | 12.307 | 55,0 % | 6.764 | 21.125 | -9,7 % | -2.054 |
* Personbiler er inklusive personbiler med anhænger samt varebiler og motorcykler.
muliggjort en mere omfattende kategorisering af køretøjer.
Markedsandele indenfor Øresundstrafikken i perioden juli 2021 – juni 2022 | |
Markedsandel i procent 2022* | |
Personbiler | 85,3 |
Godstrafik > 6 m. | 59,4 |
Busser | 86,5 |
Totalt | 81,5 |
* Gælder perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022, hvilket er den seneste periode med aktuelt data.
Hovedposter i perioden (millioner kroner | |||
Jan–sept. 2022 | Jan–sept. 2021 | Udvikling | |
Indtægter vej | 1 221 | 801 | 420 |
Indtægter jernbane | 405 | 389 | 16 |
Øvrige indtægter | 13 | 16 | -3 |
Indtægter i alt | 1 639 | 1 206 | 433 |
Driftsomkostninger | -185 | -184 | -1 |
Andre driftsomkostninger | -7 | -1 | -6 |
Afskrivninger | -210 | -202 | -8 |
Resultat af primær drift | 1 237 | 819 | 418 |
Finansielle poster | -324 | -142 | -182 |
Resultat før værdireguleringer | 913 | 677 | 236 |
Værdiregulering, dagsværdieffekt netto* | 1 752 | 309 | |
Værdiregulering, valutakurseffekt netto* | 69 | 16 | |
Periodens resultat | 2 734 | 1 002 |
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |