Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Broen over Øresund har fået 90 procent af trafikken tilbage

Fredag 28. oktober 2022 kl: 11:21
Af: Redaktionen

Broen over Øresund har fået 90 procent af trafikken tilbage

I årets tredje kvartal fortsatte stigningen i godstrafikken over Øresundsbron, mens den danske fritidstrafik kom tilbage til niveauet fra 2019. Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev 913 millioner danske kroner i perioden januar-september, hvilket er en stigning på 236 millioner danske kroner i forhold til den tilsvarende periode sidste år

Vejtrafikindtægterne steg med 420 millioner kroner til 1.221 millioner kroner i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år.


Med et gennemsnit på 19.071 passager om dagen i januar-september var Øresundsbrons samlede vejtrafik 9,7 procent lavere end i samme periode i 2019 - før coronatiden. Det er imidlertid en stigning på 55 procent i forhold til sidste år, der lige som 2020 var påvirket af corona-restriktioner.


Fritidstrafikken faldt med 12 procent for januar-september 2022 i forhold til 2019, men i tredje kvartal var den danske fritidstrafik tilbage på samme niveau som før coronapandemien.


- Vi havde 66.000 flere aftalekunder med BroPas ved udgangen af tredje kvartal sammenlignet med starten af året. Vores stærke kundetilgang er et glædeligt bevis på en øget interesse for nabolandets muligheder og på, at vi snart er kommet os helt efter coronapandemiens hårde rejserestriktioner, siger Linus Eriksson, der er administrerende direktør for Øresundsbron.


Godstransporterne fortsatte med at køre over broen på et væsentligt højere niveau end før corona-tiden. Godstrafikken steg med 19 procent i årets første tre kvartaler sammenlignet med samme periode i 2019.


Som følge af de nye arbejds- og rejsemønstre efter pandemien var pendler- og erhvervstrafikken lavere end i 2019. Siden de sidste coronarestriktioner blev fjernet i februar, er pendlertrafikken dog steget til et niveau, der ligger omkring 10-15 procent under niveauet i 2019.


Øresundsbro Konsortiets renteudgifter steg med 182 millioner kroner som følge af den højere inflation, der har en direkte indflydelse på konsortiets realrentegæld. Driftsomkostningerne steg med 1 million kroner i forhold til samme periode sidste år.


Årets resultat før værdiregulering forventes at blive lidt højere end resultatet for 2021. Konsortiet vurderer, at resultatet vil ligge i den lavere del af intervallet 1.000-1.250 millioner kroner.


- Vi har gennem året haft en god omsætningsudvikling og flere nye kunder kombineret med en god omkostningskontrol. Stigende renter og inflation dæmper dog årets resultat, som vurderes til at ende i den lavere ende af forventningerne til 2022, siger Linus Eriksson.


Han peger på, at forskelle i valutakursen mellem danske og svenske kroner påvirker trafikken, men at det giver samtidig nye muligheder for virksomheder og borgere i Øresundsregionen. 


- Den store valutaforskel kan give svenskere incitament til at tage et job på den danske side af Øresund, mens det for danskere kan motivere til at købe ind og overnatte på den svenske side, siger Linus Eriksson.


Udvikling af vejtrafikken i 2022 


Trafik pr. dag -jan-sep 2022

Trafik pr. dag , jan-sep 2021

Udvikling 

trafik (procent)

Udvikling trafik (antal)

Trafik pr. dag 

 jan-sep 2019

Trafikudvikling (procent)

Udvikling

trafik (antal)

Personbiler*

16.970

10.515

61,4 %

6.455

19.282

-12,0 %

-2.312

BroPas Fritid

6.108

3.444

77,4 %

2.664

6.939

-12,0 %

-831

BroPas Business

2.086

1.188

75,6 %

898

2.985

-30,1 %

-899

BroPas Pendler

4.607

3.714

24,0 %

893

5.489

-16,1 %

-882

Kontant

4.169

2.169

92,2 %

2.000

3.869

7,8 %

300

Godstrafik**

1.989

1.741

14,2 %

248

1.672

19,0 %

317

Lastbiler > 9 m.

1.641

1.502

9,3 %

139

1.415

16,0 %

226

Varevogne 6-9 m.

348

239

45,6 %

109

257

35,4 %

91

Busser

112

51

119,6 %

61

171

-34,5 %

-59

Totalt

19.071

12.307

55,0 %

6.764

21.125

-9,7 %

-2.054


 * Personbiler er inklusive personbiler med anhænger samt varebiler og motorcykler. 
** Godstrafik inkluderer alle godstransporter fra 6 meter, da betalingsanlægget siden 2019 har
muliggjort en mere omfattende kategorisering af køretøjer.




Markedsandele indenfor Øresundstrafikken i perioden juli 2021 – juni 2022


Markedsandel i procent 2022*

Personbiler

85,3

Godstrafik > 6 m.

59,4

Busser

86,5

Totalt

81,5


* Gælder perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022, hvilket er den seneste periode med aktuelt data.



Hovedposter i perioden (millioner kroner



Jan–sept. 2022

Jan–sept. 2021

Udvikling

Indtægter vej

1 221

801

420

Indtægter jernbane

405

389

16

Øvrige indtægter

13

16

-3

Indtægter i alt

1 639

1 206

433

Driftsomkostninger

-185

-184

-1

Andre driftsomkostninger

-7

-1

-6

Afskrivninger

-210

-202

-8

Resultat af primær drift

1 237

819

418

Finansielle poster

-324

-142

-182

Resultat før værdireguleringer

913

677

236

Værdiregulering, dagsværdieffekt netto*

1 752

309


Værdiregulering, valutakurseffekt netto*

69

16


Periodens resultat

2 734

1 002



 * Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvor finansielle aktiver og passiver løbende fastsættes til deres markedsværdi. Værdireguleringen fremgår af regnskabet under finansielle poster. Værdireguleringen påvirker ikke virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst