Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bro skal være verdens mest bæredygtige bro - ikke blot trafikmæssigt

Onsdag 5. oktober 2022 kl: 12:28
Af: Redaktionen

Til foråret står 3.840 ekstra solpaneler klar på den kunstige ø Peberholm i Øresund til at booste broens strømproduktion. Det betyder, at næsten halvdelen af hele Øresundsforbindelsens energiforbrug vil komme fra egenproduceret solenergi

”Verdens mest bæredygtige bro. Det er vores vision, og det handler vi på nu”
Sådan forklarer Bengt Hergart, der er anlægsdirektør på Øresundsbron, planen for broen, der forbinder Sverige og Danmark.


Ved betalingsanlægget står 3.000 kvadratmeter solpaneler i dag og producerer strøm i dagtimerne. Og til foråret vil 3.840 nye solpaneler med et samlet areal på 10.000 kvadratmeter placeret mellem motorvejen og jernbanen på Peberholms sydside supplere produktionen.


Kuldioxidudledningen fra Øresundsbrons drift og vedligehold udgjorde 350 ton kuldioxid i 2021, hvilket er en reduktion på 40 procent procent på to år. Omvendt optager den kunstige ø, Peberholm, omkring 500 ton kuldioxid, viser beregninger fra konsulentbureaet MOE. Beregningerne er lavet ved at undersøge biomasse.


Bengt Hergart understreger, at broens grønne ambition rækker længere, men at investeringerne giver et meget renere aftryk.


- Vi reducerer vores kuldioxidemissioner fra drift og vedligeholdelse kraftigt med flere og flere indsatser. Øresundsbron's drift er nu klimapositiv. Alene den stadigt stigende vegetation og biodiversitet på Peberholm, som eksisterer takket være etableringen af forbindelsen, kan nu fange mere kuldioxid, end broens drift udleder, siger han.


Øresundsbro Konsortiet fortsætter med at gennemgå forretningen for at finde klimasmarte og bæredygtige løsninger. Målet er at overdrage en endnu bedre bro til næste generation.


Fakta om solceller på forbindelsen:
  • Mellem kørebanerne i betalingsanlægget, der støder op til jernbanen, er der placeret 3.000 kvadratmeter solcellepaneler på en dæmning.  Den første fase blev afsluttet i 2018, og den anden blev afsluttet i 2021
  • Solpanelerne på betalingsanlægget leverer omkring 550.000 kWh om året, hvilket svarer til omkring 10 procent af den elektricitet, der er nødvendig for at drive forbindelsen
  • Det nye solcelleanlæg på Peberholm består af 3.840 solceller, der tilsammen udgør et areal på 10.000 kvadratmeter. I alt forventes anlægget på Peberholm at levere 2 GWh solenergi om året. Det er knap 40 procent af den elektricitet, der er nødvendig for at drive forbindelsen

Øresundsbro Konsortiet ønsker at tage sit ansvar for at bidrage til bæredygtig forandring med udgangspunkt i flere af FN's verdensmål. Visionen er at være verdens mest bæredygtige bro i 2025. Øresundsbro Konsortiet vil gøre nå målet på en miljømæssig, socialt og økonomisk ansvarlig måde og angiver følgende områder, som allerede er realiseret:

Reduceret energiforbrug: Sidste år forbrugte forbindelsen ca. 6,1 GWh elektrisk energi, hvilket er mere end en halvering sammenlignet med 12,7 GWh under broen i det første hele år.

Solenergi: Med 3.000 kvadratmeter solpaneler ved betalingsanlægget og snart yderligere 10.000 kvadratmeter ved Peberholm forventes forbindelsen at producere 2,5 MWh solenergi.

Led-belysning: Sidste år blev 4.500 lysstofrør skiftet til LED-rør i Øresundsbrotunnelen. Energiforbruget til tunnelbelysning skønnes at falde med omkring 50 procent i forhold til de gamle lysstofrør. Siden før er motorvejsbelysning blevet erstattet med LED-lys.

Energieffektiv pylonbelysning: Øresundsbrons pylonbelysning med LED-armaturer blev introduceret i juli 2020, hvilket giver en energieffektivisering på op til 80 procent i forhold til den tidligere belysning.

Biodiversitet: Peberholm har klaret sig uden menneskelig indgriben Fra et grynet sted til et imponerende og unikt plante- og dyreliv.  Opgørelser viser nu et fald blandt nogle arter. Øresundsbrons fokus er at sikre fortsat stærk biodiversitet og begynder derfor med fredningsindsatser på 10 af øens 130 hektar.

Vandbaseret maling: Første gang broen blev malet, blev det udført på land med epoxybaseret maling. Nu gøres det i stedet med en vandbaseret maling

Grønnere jernbane: Siden 2020 har alle tog, der ruller over Øresundsbrobanen, været drevet af grønnere strøm, også fra vindkraft.  CO2-udledningen fra togtrafikken på forbindelsen er faldet med godt 70 procent i forhold til det elforbrug, der tidligere fandtes på jernbanen. Udledningen er reduceret fra godt 500 til 150 ton CO2 om året






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst