VOGNMANDSORGANISATION OM REGLER FOR RETURNERING TI HJEMLANDET:
EU-Kommissionen har opgivet kravet om, at påhængskøretøjer - eksempelvis sættevognene - skal være omfattet af reglerne i EU's vejpakke om, at de skal returnere til det land, de er registreret i hver ottende uge - ligesom eksempelvis trækkere skal. Vognmandsorganisationen DTL er tilfreds med, at sagen har løst sig selv, som DTL også havde forventet
EU-Kommissionen har offentliggjort et længe ventet revideret fortolkningspapir med ”spørgsmål-og-svar” om blandt andre reglen om køretøjets returnering til hjemlandet.
Af papiret, som blandt andet skal vejlede i, hvordan man eksempelvis skal forstå begrebet køretøjer, fremgår ikke længere, at begrebet omfatter påhængskøretøjer - eksempelvis sættevogne.
DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard er tilfreds med, at EU-Kommissionen får sat punktum for en diskussion om, hvorvidt de mange sættevogne i EU skal med hjem til registreringslandet hver ottende uge.
- Det har været en helt unødig debat alene fordi, enhver, der bare beskæftiger sig en smule med vejtransport ved, at der er cirka tre gange flere - og dermed ”løse” - sættevogne end trækkere i Danmark og i EU, og at den overvejende del af det, der bliver koblet til en trækkende enhed, jo ikke ejes af vognmanden selv, men af speditører og andre vognmænd. Vores forventning har hele tiden været, at EU-Kommissionen måtte komme til fornuft efter relativt kort tid, hvilket så jo også er tilfældet, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Skulle der være tale om, at en sættevogn rent faktisk tilhører den samme vognmand, som ejer trækkeren, kan man jo sagtens på vejen bruge denne til transportopgaver. Der er heller ikke nogen hindring for, at der kan udøves tredjelandskørsel eller transitkørsel på vejen til og fra hjemlandet.
Første fortolkning blev kritiseret kraftig EU-Kommissionen offentliggjorde oprindeligt en første version af spørgsmål og svar papiret i juni i år. Men kort tid efter blev publikationens status ændret til en "høring" efter stærk kritik fra IRU, NLA og nationale brancheorganisationer. Mens spørgsmål-og svar-papiret generelt gælder for både passager- og godstransport, handlede kritikken altså især om inddragelsen af påhængskøretøjer under forpligtelsen for køretøjet til at vende hjem hver ottende uge.
IRU gør i øvrigt opmærksom på en anden bemærkelsesværdig ændring i forhold til EU-Kommissionens oprindelige fortolkning fra juni. Ændringen vedrører den myndighed, der er kompetent til at kontrollere, om forpligtelsen er opfyldt - værtslandets vejinspektører vs hjemlandsmyndigheder.
Interesserede kan læse EU-Kommissionens fortolkningspapir på engelsk via dette link - klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsniger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To mænd blev fanget af politihund under indbrud i et lager
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- Motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede får tilført 70 millioner kroner
- Påvirket chauffør gled af vejen med sin lastbil
Skriv din kommentar:
Det er fornuftigt, at EU-Kommissionen retter ind
Onsdag 14. september 2022 kl: 11:21
Af: RedaktionenEU-Kommissionen har opgivet kravet om, at påhængskøretøjer - eksempelvis sættevognene - skal være omfattet af reglerne i EU's vejpakke om, at de skal returnere til det land, de er registreret i hver ottende uge - ligesom eksempelvis trækkere skal. Vognmandsorganisationen DTL er tilfreds med, at sagen har løst sig selv, som DTL også havde forventet
EU-Kommissionen har offentliggjort et længe ventet revideret fortolkningspapir med ”spørgsmål-og-svar” om blandt andre reglen om køretøjets returnering til hjemlandet.
Af papiret, som blandt andet skal vejlede i, hvordan man eksempelvis skal forstå begrebet køretøjer, fremgår ikke længere, at begrebet omfatter påhængskøretøjer - eksempelvis sættevogne.
DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard er tilfreds med, at EU-Kommissionen får sat punktum for en diskussion om, hvorvidt de mange sættevogne i EU skal med hjem til registreringslandet hver ottende uge.
- Det har været en helt unødig debat alene fordi, enhver, der bare beskæftiger sig en smule med vejtransport ved, at der er cirka tre gange flere - og dermed ”løse” - sættevogne end trækkere i Danmark og i EU, og at den overvejende del af det, der bliver koblet til en trækkende enhed, jo ikke ejes af vognmanden selv, men af speditører og andre vognmænd. Vores forventning har hele tiden været, at EU-Kommissionen måtte komme til fornuft efter relativt kort tid, hvilket så jo også er tilfældet, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Skulle der være tale om, at en sættevogn rent faktisk tilhører den samme vognmand, som ejer trækkeren, kan man jo sagtens på vejen bruge denne til transportopgaver. Der er heller ikke nogen hindring for, at der kan udøves tredjelandskørsel eller transitkørsel på vejen til og fra hjemlandet.
Første fortolkning blev kritiseret kraftig EU-Kommissionen offentliggjorde oprindeligt en første version af spørgsmål og svar papiret i juni i år. Men kort tid efter blev publikationens status ændret til en "høring" efter stærk kritik fra IRU, NLA og nationale brancheorganisationer. Mens spørgsmål-og svar-papiret generelt gælder for både passager- og godstransport, handlede kritikken altså især om inddragelsen af påhængskøretøjer under forpligtelsen for køretøjet til at vende hjem hver ottende uge.
IRU gør i øvrigt opmærksom på en anden bemærkelsesværdig ændring i forhold til EU-Kommissionens oprindelige fortolkning fra juni. Ændringen vedrører den myndighed, der er kompetent til at kontrollere, om forpligtelsen er opfyldt - værtslandets vejinspektører vs hjemlandsmyndigheder.
Interesserede kan læse EU-Kommissionens fortolkningspapir på engelsk via dette link - klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsniger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To mænd blev fanget af politihund under indbrud i et lager
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- Motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede får tilført 70 millioner kroner
- Påvirket chauffør gled af vejen med sin lastbil
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





