BRANCHEORGANISATION:
På et møde blandt EU’s transportministre har transportminister Trine Bramsen (S) opfordret til, at EU begrænser adgangen for chauffører fra lande uden for unionen. Brancheorganisationen DI Transport advarer om, at det kan få alvorlige konsekvenser for transportbranchen og dansk erhvervsliv
- Der er allerede stor mangel på chauffører i EU, og vi kan ikke klare os uden chauffører udefra. Hvis der bliver indført flere begrænsninger, vil lastbiler blive nødt til at holde stille, fordi der ikke er chauffører til at køre dem. Det vil gøre det både sværere og dyrere at få leveret varer og gods i EU, siger transportpolitisk chef i DI Transport Rune Noack i en kommentar til udtalelsen fra transportminister Trine Bramsen. Den danske transportministers udtalelse fulgte op på en tilsvarende udmelding fra den belgiske regering sidste år.
DI Transport henviser blandt andet til en analyse fra det europæiske analyseinstitut Transport Intelligence (TI), der sidste år nåede frem til, at der mangler 400.000 chauffører i Europa.
- Danske og europæiske virksomheder er dybt afhængige af en velfungerende godstransport i EU. EU’s vejpakke har allerede medført begrænsninger i kapaciteten, og der er behov for at styrke den internationale transport frem for nye benspænd, der i værste fald kan gå ud over forsyningssikkerheden, siger Rune Noack.
DI Transport deler dog ministerens ønske om, at der skal være ordentlige løn- og arbejdsforhold for chaufførerne, og det er vejpakken fra EU med til at sikre.
- Man kan ikke bare sætte lighedstegn mellem social dumping og tredjelandschauffører. Der er for eksempel allerede regler, der sikrer, at chaufføren får dansk løn, når han udfører cabotagekørsel i Danmark. Og reglerne om køre- og hviletid gælder også både for chauffører fra tredjelande og EU, siger Rune Noack.
Arbejdsforholdene for chauffører fra lande uden for EU har flere gange været i fokus. Blandt andet i efteråret 2018, hvor transportvirksomheden Kurt Beier kom i søgelyset på grund af de forhold, virksomhedens chauffører fra eksempelvis Filippinerne levede under i Padborg.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
EU har brug for chauffører fra tredjelande
Torsdag 9. juni 2022 kl: 12:28
Af: RedaktionenPå et møde blandt EU’s transportministre har transportminister Trine Bramsen (S) opfordret til, at EU begrænser adgangen for chauffører fra lande uden for unionen. Brancheorganisationen DI Transport advarer om, at det kan få alvorlige konsekvenser for transportbranchen og dansk erhvervsliv
- Der er allerede stor mangel på chauffører i EU, og vi kan ikke klare os uden chauffører udefra. Hvis der bliver indført flere begrænsninger, vil lastbiler blive nødt til at holde stille, fordi der ikke er chauffører til at køre dem. Det vil gøre det både sværere og dyrere at få leveret varer og gods i EU, siger transportpolitisk chef i DI Transport Rune Noack i en kommentar til udtalelsen fra transportminister Trine Bramsen. Den danske transportministers udtalelse fulgte op på en tilsvarende udmelding fra den belgiske regering sidste år.
DI Transport henviser blandt andet til en analyse fra det europæiske analyseinstitut Transport Intelligence (TI), der sidste år nåede frem til, at der mangler 400.000 chauffører i Europa.
- Danske og europæiske virksomheder er dybt afhængige af en velfungerende godstransport i EU. EU’s vejpakke har allerede medført begrænsninger i kapaciteten, og der er behov for at styrke den internationale transport frem for nye benspænd, der i værste fald kan gå ud over forsyningssikkerheden, siger Rune Noack.
DI Transport deler dog ministerens ønske om, at der skal være ordentlige løn- og arbejdsforhold for chaufførerne, og det er vejpakken fra EU med til at sikre.
- Man kan ikke bare sætte lighedstegn mellem social dumping og tredjelandschauffører. Der er for eksempel allerede regler, der sikrer, at chaufføren får dansk løn, når han udfører cabotagekørsel i Danmark. Og reglerne om køre- og hviletid gælder også både for chauffører fra tredjelande og EU, siger Rune Noack.
Arbejdsforholdene for chauffører fra lande uden for EU har flere gange været i fokus. Blandt andet i efteråret 2018, hvor transportvirksomheden Kurt Beier kom i søgelyset på grund af de forhold, virksomhedens chauffører fra eksempelvis Filippinerne levede under i Padborg.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




