TRANSPORTORGANISATION OM FORSLAG FRA EU-KOMMISSIONEN
- Det har aldrig været tanken med vejpakken, og forslaget er fuldkommen uden for skiven. Traileren er en del af produktionsapparatet og følger varerne og godset, siger Rune Noack, der er transportpolitisk chef i brancheorganisationen DI Transport i en kommentar til et forslag fra EU-Kommissionen om, at påhængskøretøjer - eksempelvis lastbiltrailere - lige som den trækkende lastbil, hver ottende uge skal retur til det land, de er registreret i
- Det vil smadre det indre marked fuldkommen, hvis transportvirksomhederne skal til at flytte tomme trailere rundt i Europa uden nogen som helst grund. Der er i forvejen stor mangel på kapacitet”,
Hos DI Transport er vurderingen, at kravet om, at lastbiler skal retur til hjemlandet hver ottende uge, har betydet øget brændstofforbrug og lavere kapacitet i EU's indre marked.
- Det kan ikke være meningen, at transportbranchen skal brænde diesel af uden grund. Det var i forvejen en skævert at stille krav om, at lastbilen skulle retur, siger Rune Noack og fremfører, at det kun bliver værre, hvis kravet også udvides til at omfatte påhængskøretøjer som eksempelvis lastbil trailere.
- I sidste ende vil det føre til markant højere transportpriser i EU, hvilket vil skade samhandlen og begrænse væksten, siger Rune Noack, der forklarer, at danske transportvirksomheder har trailere rundt om i hele EU for at levere varer til deres kunder.
- EU-Kommissionen er ude af trit med virkeligheden. Vi skal have EU-debatten drejet over i, hvordan vi kan effektivisere og udvikle godstransport og logistik i Europa frem for at stille forhindringer i vejen, siger Rune Noack.
Forslaget er sendt i høring og DI Transport vil rejse problemstillingen over for EU-Kommissionen og Transportministeriet.
EU-Kommissionen's forslag kan ses her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Contrailertransportør indrømmer lovbrud og betaler bøde på 400.000 kroner
- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsniger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To mænd blev fanget af politihund under indbrud i et lager
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- Motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede får tilført 70 millioner kroner
Skriv din kommentar:
Forslaget vil smadre det indre marked
Torsdag 9. juni 2022 kl: 09:45
Af: Redaktionen- Det har aldrig været tanken med vejpakken, og forslaget er fuldkommen uden for skiven. Traileren er en del af produktionsapparatet og følger varerne og godset, siger Rune Noack, der er transportpolitisk chef i brancheorganisationen DI Transport i en kommentar til et forslag fra EU-Kommissionen om, at påhængskøretøjer - eksempelvis lastbiltrailere - lige som den trækkende lastbil, hver ottende uge skal retur til det land, de er registreret i
- Det vil smadre det indre marked fuldkommen, hvis transportvirksomhederne skal til at flytte tomme trailere rundt i Europa uden nogen som helst grund. Der er i forvejen stor mangel på kapacitet”,
Hos DI Transport er vurderingen, at kravet om, at lastbiler skal retur til hjemlandet hver ottende uge, har betydet øget brændstofforbrug og lavere kapacitet i EU's indre marked.
- Det kan ikke være meningen, at transportbranchen skal brænde diesel af uden grund. Det var i forvejen en skævert at stille krav om, at lastbilen skulle retur, siger Rune Noack og fremfører, at det kun bliver værre, hvis kravet også udvides til at omfatte påhængskøretøjer som eksempelvis lastbil trailere.
- I sidste ende vil det føre til markant højere transportpriser i EU, hvilket vil skade samhandlen og begrænse væksten, siger Rune Noack, der forklarer, at danske transportvirksomheder har trailere rundt om i hele EU for at levere varer til deres kunder.
- EU-Kommissionen er ude af trit med virkeligheden. Vi skal have EU-debatten drejet over i, hvordan vi kan effektivisere og udvikle godstransport og logistik i Europa frem for at stille forhindringer i vejen, siger Rune Noack.
Forslaget er sendt i høring og DI Transport vil rejse problemstillingen over for EU-Kommissionen og Transportministeriet.
EU-Kommissionen's forslag kan ses her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Contrailertransportør indrømmer lovbrud og betaler bøde på 400.000 kroner
- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsniger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To mænd blev fanget af politihund under indbrud i et lager
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- Motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede får tilført 70 millioner kroner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




