OPFORDRING FRA VOGNMANDSORGANISATION:
Hvis man som vognmand aftaler med eksempelvis kommunale kunder, hvor afregningsprisen i øjeblikket ikke matcher prisudviklingen på for eksempel brændstof, har du mulighed for at få en hyppigere regulering af dine aftaler. Det påpeger vognmandsorgansiationen DTL på baggrund af et nyligt offentliggjort notat fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Krigen mellem Rusland og Ukraine har udløst flere prisstigninger på blandt andet brændstof, hvilket har betydet øgede omkostninger. Og har man som leverandør ikke sikret sig, at man kan indregne omkostningsstigningerne i afregningerne, kan man få svært ved at få de økonomiske ender til at hænge sammen. Hvis man som vognmænd udfører transport for eksempelvis kommuner og andre offentlige kunder, hvor omkostningerne stiger, men hvor afregningspriserne ikke nødvendigvis følger med, er der med en ny vejledning fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen åbnet en mulighed for at ændre på forholdene.
Den nye vejledning fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen åbner for muligheden til at søge genforhandling af aftaler med eksempelvis kommunale kunder eller andre kunder i det offentlige.
Ifølge udbudslovens paragraf 183 har parterne mulighed for at aftale større ændringer i afregningsprisen, hvis behovet for ændringen ikke har kunne forudses af en påpasselig ordregiver, og at kontrakten ikke ændrer overordnet karakter.
Styrelsen konkluderer blandt andet, at de konsekvenser, som krigen mellem Rusland og Ukraine har medført i form af eksempelvis uforholdsmæssigt store prisstigninger, kan udgøre begivenheder, der ikke med rimelighed kunne forudses af ordregivere før 24. februar 2022 - dagen, hvor Rusland invaderede Ukraine.
- Det er således Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at konsekvenserne af krigen mellem Rusland og Ukraine efter en konkret vurdering kan danne grundlag for anvendelse af paragraf 183, hvis ændringen overholder betingelserne i paragraf 183 samt de udbudsretlige principper om ligebehandling, proportionalitet og gennemsigtighed, oplyser styrelsen.
DTL peger på, at det er vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om en aftalemulighed, hvor den offentlige ordregiver og leverandøren efter forhandling indgår en aftale om prisjustering.
Interesserede kan læse notatet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Pakken kan styrke transporten i fredstid
- Svensk-dansk postkoncern forlænger "ændret leveringssted"
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
Skriv din kommentar:
Få prisen reguleret hyppigere
Torsdag 24. marts 2022 kl: 11:44
Af: RedaktionenHvis man som vognmand aftaler med eksempelvis kommunale kunder, hvor afregningsprisen i øjeblikket ikke matcher prisudviklingen på for eksempel brændstof, har du mulighed for at få en hyppigere regulering af dine aftaler. Det påpeger vognmandsorgansiationen DTL på baggrund af et nyligt offentliggjort notat fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Krigen mellem Rusland og Ukraine har udløst flere prisstigninger på blandt andet brændstof, hvilket har betydet øgede omkostninger. Og har man som leverandør ikke sikret sig, at man kan indregne omkostningsstigningerne i afregningerne, kan man få svært ved at få de økonomiske ender til at hænge sammen. Hvis man som vognmænd udfører transport for eksempelvis kommuner og andre offentlige kunder, hvor omkostningerne stiger, men hvor afregningspriserne ikke nødvendigvis følger med, er der med en ny vejledning fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen åbnet en mulighed for at ændre på forholdene.
Den nye vejledning fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen åbner for muligheden til at søge genforhandling af aftaler med eksempelvis kommunale kunder eller andre kunder i det offentlige.
Ifølge udbudslovens paragraf 183 har parterne mulighed for at aftale større ændringer i afregningsprisen, hvis behovet for ændringen ikke har kunne forudses af en påpasselig ordregiver, og at kontrakten ikke ændrer overordnet karakter.
Styrelsen konkluderer blandt andet, at de konsekvenser, som krigen mellem Rusland og Ukraine har medført i form af eksempelvis uforholdsmæssigt store prisstigninger, kan udgøre begivenheder, der ikke med rimelighed kunne forudses af ordregivere før 24. februar 2022 - dagen, hvor Rusland invaderede Ukraine.
- Det er således Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at konsekvenserne af krigen mellem Rusland og Ukraine efter en konkret vurdering kan danne grundlag for anvendelse af paragraf 183, hvis ændringen overholder betingelserne i paragraf 183 samt de udbudsretlige principper om ligebehandling, proportionalitet og gennemsigtighed, oplyser styrelsen.
DTL peger på, at det er vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om en aftalemulighed, hvor den offentlige ordregiver og leverandøren efter forhandling indgår en aftale om prisjustering.
Interesserede kan læse notatet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Pakken kan styrke transporten i fredstid
- Svensk-dansk postkoncern forlænger "ændret leveringssted"
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




