Undersøgelse af to kilometer lang tunnel i Aarhus sættes i gang
Fredag 28. januar 2022 kl: 10:52
Af: RedaktionenUndersøgelsen af tunnelen under Marselis Boulevard i Aarhus, der er en central vej mellem Aarhus havn og motorvejsnettet, skal blandt andet sikre den bedste byggemetode samt reducere støjen i og efter anlægsperioden. Tunnelen skal øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet
I Infrastrukturplan 2035, der bakkes op af et bredt flertal i Folketinget, er der afsat 30 millioner kroner til en miljøkonsekvensvurdering for etableringen af en cirka to kilometer lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Der er samtidig afsat en ramme på 2,7 milliarder kroner til efterfølgende at gennemføre projektet.
Undersøgelsen tunnel-projektet skal belyse forskellige forslag til byggemetoder og skal blandt andet have fokus på konsekvenserne for vejens naboer under anlægsperioden samt at få planlagt arbejdet, så det generer naboerne mindst muligt. Ligeledes vil miljøvurderingen også omfatte de fremtidige støjforhold, når tunnelen er etableret.
Fakta:
- Med Infrastrukturplan 2035 er der afsat 30 millioner kroner til en miljøkonsekvensvurdering af en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus samt en ramme på 2,7 milliarder kroner til det efterfølgende anlæg
- Aarhus Kommune/Aarhus Havn bidrager med 600 millioner kroner til projektet
- Miljøkonsekvensvurderingen skal blandt andet belyse mulighed for byudvikling, geotekniske forhold, trafik, miljø- og klimaforhold samt støjforhold
- Vejdirektoratet står for miljøkonsekvensvurderingen, som indledes med en offentlig idé- og forslagsfase i sommeren 2022. Vejdirektoratet forventer, at undersøgelsen tager omkring to år
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |