Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederi bruger kunstig intelligens til at spare på energien

Torsdag 15. juli 2021 kl: 05:00
Af: Jesper Christensen

Rederi bruger kunstig intelligens til at spare på energien

Det svenske færgerederi Stena Line søsætter den første færge på en af rederiets Østersøruter, hvor kunstig intelligens - AI - skal hjælpe besætningen med at sejle mere energieffektivt. Stena Line regner med at kunne komme op på en brændstofbesparelse på fem procent og dermed en tilsvarende CO2-nedskæring afhængig af de aktuelle vejrforhold

Kaptajner og styrmænd på færgen »Stena Flavia«, der er bygget i 2008 og i dag sejler under dansk flag mellem Nynäshamn i Sverige og Ventspils i Letland, vil kunne bruge Stena Line's AI-system "Stena Fuel Pilot" til at kombinere deres egne erfaringer og viden med data om eksempelvis havstrømme, havdybde, vindforhold og skibets konstruktion til at sejle færgen på den mest energieffektive måde.


»Stena Flavia« er den syvende Stena-færge, der får AI-systemet installeret.


AI er et af fire fokus-områder for Stena Line i rederiets arbejde med at nedbringe sit CO2-udslip med 30 procent i 2030 i forhold til 1990. De øvrige fokus-områder er batteri-elektrisk drift, alternative energiforsyning - brint-elektriske systemer og methanol-systemer, og fokus på optimering af eksisterende skibe og mere energieffektive nybygninger.


Rederiet har en ambition om at være CO2-neutral i 2050.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Borgere i Lemvig tog mod nyt batteri-eletrisk tog med Kong Frederik X om bord
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Kong Frederik indvier Danmarks første batteritog
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodel
- Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
- Brugte bilbatterier kan bruges i lang tid
- Fredag åbner energiselskab fire nye ladepladser for elektriske lastbiler
- Transportvirksomhed lægger sag an mod TV-station
- Tysk lastbilproducent har valgt dansk virksomhed som ladeplatform
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst