Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ARBEJDSGIVERORGANISATION PÅ TRANSPORTOMRÅDET:

Forsyningssikkerheden skal sikres

Mandag 1. februar 2021 kl: 13:54
Af: Redaktionen

Enkelte EU-lande stiller krav om, at chauffører skal kunne fremvise en negativ test, mens der i andre lande er krav om karantæne ved indrejse. Lars William Wesch, der er direktør i ATL, peger på, at det er kritisk og risikerer at gøre mere skade end gavn - især hvis landene indfører vidt forskellige regler, der skaber forvirring og sinker transporten

Lars William Wesch skriver i en kommentar til situationen:

Transport af gods er helt nødvendigt, hvis samfundet skal fungere - selv under en nedlukning, som vi er midt i lige nu. Vores branche sikrer, at alt fra værnemidler og fødevarer bliver leveret, at affald bliver fragtet væk, og at byggematerialer og maskiner kommer frem, så byggeriet kan holdes i gang.  

Det foregår ansvarligt med brug af mundbind, håndsprit, afstand og andre foranstaltninger.

Desværre oplever vi netop nu, at der bliver indført regler, som hæmmer mobilteten i de enkelte EU-lande. Nogle steder skal en chauffør kunne fremvise en negativ test . Andre steder er der  krav om karantæne ved indrejse. Det er kritisk og risikerer at gøre mere skade end gavn – især hvis landene indfører vidt forskellige regler, der skaber forvirring og sinker transporten.

Derfor har en samlet godsbranche rettet henvendelse til regeringen og opfordret til at få sat fokus på problemet i EU. Vi  håber alle, at smittetrykket falder i takt med at sommeren nærmer sig og flere bliver vaccineret. I mellemtiden skal vi holde hjulene i gang. Ellers kommer vi til at lide meget store tab.

Tyskland har netop indført et krav om test af de chauffører, der har befundet sig i Storbritannien, Irland og Portugal inden for de seneste 10 dage. Hvis Danmark bliver omfattet af et lignende krav, vil det ramme alle de cirka 5.000 lastbiler, som dagligt passerer den dansk-tyske landegrænse.

Det vil være alvorligt for mobiliteten. Derfor opfodrer vi regeringen til at holde en tæt dialog med de øvrige europæiske lande, så restriktionerne ikke bliver strammere end højest nødvendigt.  





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
- Vognmand i Horsens er blevet en del af en stor kran-koncern
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Vejledning om cabotagekørsel er opdateret med flere konkrete eksempler
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst