Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Terminal-traktoren kører på brint

Onsdag 13. januar 2021 kl: 11:22
Share  


Af: Redaktionen

Terminal-traktoren kører på brint

Hollandske Terberg, der blandt andet er kendt for sine terminal-traktorer, er i gang med at teste en ny elektrisk terminal-traktor - YT203-H2 - på en havneterminal i Rotterdam. Det specielle ved terminal-traktoren er, at el-motoren for sin energi fra brint

Hos N.C. Nielsen, der forhandler Terberg terminal-traktorer i alle de skandinaviske lande, følger man med i testforløbet, der skal give værdifulde data til den endelige version af den nye udgave af en el-dreven terminaltraktor.


Med testforløbet kulminerer to års udviklingsarbejde, hvor Terberg og teknologivirksomheden zepp.solutions har fundet formlen på et hydrogen-anlæg til en eksisterende YT-terminaltraktor. Men hydrogen-anlægget kan Terberg snart give kunderne endnu en løsning at vælge i mellem.


Hydrogen-systemet fra Terberg er udviklet på baggrund af en bæredygtig tankegang. Et stigende antal kunder efterspørger bæredygtig teknologi med nul emission og støjsvage køreegenskaber. Testen af Terberg-maskinen vil højest sandsynligt sætte to tykke streger under hydrogen-systemets miljøvenlige og CO2-neutrale egenskaber uden at gå på kompromis med ydeevnen.


Terberg YT203-H2 er et slags kørende kraftværk, der omdanner kemisk energi fra hydrogen under tryk til elektrisk strøm, der driver motoren. Terminaltraktoren er udstyret med fire 150 liter (350 bar) tanke med i alt 600 liter hydrogen (indeholder 14,4 kg brint), som er rigeligt med energi til at holde motoren operationel en hel arbejdsdag.


Terminaltraktoren i det hårde testmiljø er udviklet på basis af den nye og eldrevne Terberg YT203 terminaltraktor, der udmærker sig ved at være driftssikker med få bevægelige maskindele, så vedligeholdelsesudgifterne er lavere end en tilsvarende dieseludgave. Gevinsten ved en hydrogen-motor er derudover, at tankning af hydrogen er lige så hurtig som at tanke diesel eller benzin.


- Vi ser frem til at modtage testresultaterne fra Terberg. Hydrogen-motorerne skal naturligvis testes under mange forskellige forhold, inden de kan sendes på markedet. Imidlertid er jeg da overbevist om, at der kommer en Terberg terminaltraktor med hydrogen-motorer her til landet i en overskuelig fremtid. Vi følger udviklingen nøje og glæder os til at præsentere den færdigudviklede version for vores kunder, siger salgschef Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havneoperatør testede selvkørende lastbil
- Rederi flytter håndtering af køle- og frysegods til Aarhus
- Rederi tilbyder gratis færgeture på alle hverdage
- Gode karakterer havner i havnen
- Tusinder af søfolk er rejst via Københavns Lufthavn
- Ny klimaplan fra EU-Kommissionen kræver C02-kvoter for skibsfarten
- Containermængden når nye højder i Danmarks største containnerhavn
- Rederi bruger kunstig intelligens til at spare på energien
- El-færge har fået nyt udseende
- Svensk rederi-koncern ser muligheder i lettisk havn
- Shipping-virksomhed fra Esbjerg får flere opgaver ved Rødby
- Skånsk havn med internationale færgeforbindelser fik en god start på 2021

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst