Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Elektrisk lastbil udløser spørgsmål om CO2-udslip og bæredygtighed

Mandag 21. september 2020 kl: 04:00
Af: Jesper Christensen

I sidste uge kunne vi her på transportnyhederne.dk fortælle, at Scania er på vejen med en elektrisk lastbil til nærdistribution. Det udløste umiddelbart et par spørgsmål til Scania om batterier og bæredygtighed

Vi stillede følgende spørgsmål:
  • Hvem der leverer batterierne til de nye e-lastbiler?
  • Hvad med bæredygtigheden i produktionen?
  • Hvad med genanvendelsen af batterierne, når de ikke længere har den nødvendige kapacitet til transportområdet?

Scania oplyser, at koncernen generelt ikke oplyser navn på underleverandører. Scania siger i den forbindelse, at Scania har et engagement med batteriproducenten Northvolt, men at Scania ikke har ikke informationer om, at Northvolt på sigt vil levere batterier eller elementer til batterier til Scania, men at det kunne man umiddelbart forvente.


Scania’s moderselskab, VW-gruppen har også et samarbejde med Northvolt.


Med hensyn til bæredygtigheden i produktionen peger Scania på, at CO2-udslippet ved fremstilling og skrotning af et chassis til en typisk distributionsbil udgør ca. 31.000 kg. Ved en driftsperiode på syv år (første ejer) udledes typisk 400.000 kg CO2, hvilket vil sige, at driften udgør cirka 92 procent af CO2-udslippet, mens fremstilling og skrotning udgør cirka 8 procent.


Scania peger på, at ved en fuldelektrisk batteribil, som får strøm fra en 100 procent vedvarende energikilde, kan CO2-udslippet hidrørende bilens drift elimineres eller i hvert fald reduceres markant, hvorfor den samlede CO2-udledning absolut må siges at være tilgodeset med både en fuldelektrisk lastbil og med for eksempel med en plug-in el-hybridlastbil.


På nuværende tidspunkt har Scania ikke oplysningen om genanvendelsesmulighederne med batterierne, men Scania’s ambition er at kunne levere batteri-systemer, som kan genanvendes 100 procent.
 

Batterier, der har ydet deres første i eksempelvis busser, indgår flere steder i projekter, hvor vedvarende energi opsamles og lagres batterierne, som dermed får deres anden bæredygtige funktion. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst