Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
RAPPORT FRA VEJDIREKTORATET:

Hver fjerde dødsulykke skyldes chancebetonet kørsel

Torsdag 12. december 2019 kl: 15:15
Af: Redaktionen

I 2018 mistede 171 personer livet i trafikken herhjemme. I over halvdelen af dødsulykkerne var trafikanternes adfærd medvirkende årsag til, at ulykken skete. Blandt årsagerne er uopmærksomhed, chancebetonet kørsel eller for høj hastighed

Ifølge en rapport fra Vejdirektoratet om dødsulykkerne i 2018 spiller trafikanternes adfærd en rolle i en stor del af dødsulykkerne. Det gælder især for høj hastighed, uopmærksomhed, chancebetonet kørsel og kørsel i påvirket tilstand.


- Danmark er blandt de allerbedste i verden, når vi snakker færdselssikkerhed, men rapporten viser desværre, at alt for mange fortsat dør på vores veje, og at uopmærksomhed og spiritus- og narkokørsel ofte er årsag hertil, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en kommentar til rapporten fra Vejdirektoratet.


Transportministeren betegner uopmærksomhed bag rattet som meget egoistisk og farligt - ikke bare for bilisten selv, men også for andre trafikanter på vejene. 


- Derfor giver det også nu både en bøde og et klip i kørekortet, hvis man som bilist bruger for eksempel håndholdt mobiltelefon, mens man kører bil. Kørsel i påvirket tilstand er også fuldstændig uacceptabelt. Derfor vil jeg bede Færdselssikkerhedskommissionen om at se på, hvad vi kan gøre for at nedbringe antallet af personer, som kører spiritus- og narkokørsel, siger Benny Engelbrecht. 


I 26 procent af dødsulykkerne i 2018 var chancebetonet kørsel årsagen til, at ulykken skete. Chancebetonet kørsel dækker over, at man bevidst accepterer risici eller tager en chance, når man færdes i trafikken. Det kan også være hasarderet kørsel.

 
- Når vi føler os trygge i trafikken, er vi mere tilbøjelige til at være uopmærksomme og tage chancer. Vi stiller på radioen, tager en tår kaffe og fjerner øjnene fra vejen i flere sekunder. Vi kører måske også lidt for tæt på bilen foran eller sætter farten for meget op. Det har stor betydning for, om ulykken sker, og hvor alvorlig den bliver, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.  
 
Selvom størstedelen af bilisterne altid bruger sele, når de kører, så viser analysen af dødsulykkerne blandt andet også, at mindst 25 procent af de dræbte bilister i 2018 ikke brugte sele. 


- De gode råd virker stadig, når det kommer til at undgå alvorlige ulykker i trafikken: Spænd selen, orientér dig om andre i trafikken, overhold fartgrænsen og kør aldrig i påvirket tilstand, siger Marianne Foldberg Steffensen.  


Mænd bliver langt oftere dræbt i trafikken
71 procent af de dræbte i trafikken i 2018 var mænd, og der er da også nogle forskelle på mænd og kvinders transportvaner. Mænd kører flere kilometer som førere af personbiler, og kvinder er oftere passagerer i personbiler. Derudover kører kvinder flere ture på cykel, mens mænd cykler længst. Men forskellene i vaner kan ikke udelukkende forklare, at mænd er så overrepræsenterede i dødsulykkerne i trafikken.  
 

- Vi ved fra tidligere undersøgelser, at mænd generelt bliver involveret i markant flere trafikulykker end kvinder, selvom de kun færdes en smule mere i trafikken. Det lader altså til, at kvinder kører mere sikkert, siger Marianne Foldberg Steffensen.    


Interesserede kan se rapporten her:


Fakta om dødsulykkerne i trafikken i 2018:
  • I 2018 blev 171 personer dræbt på de danske veje i 164 trafikulykker
  • 116 af de 164 dødsulykker skete på veje i landzone
  • I byzone involverer dødsulykkerne oftere fodgængere eller cyklister, hvorimod trafikanterne i landzone typisk bliver dræbt i personbil
  • 7 ud af 10 dræbte i 2018 var mænd, og de fleste kørte i personbil
  • Dødsulykkerne sker oftere i mørke end det er tilfældet for de øvrige personskadeulykker
  • 65 personer blev dræbt i personbil i 2018, hvilket er en forbedring i forhold til tidligere år, da der siden 2010 i gennemsnit er blevet dræbt omkring 90 personer i personbil om året

Fakta om forskelle på dødsulykker og øvrige personskadeulykker:
  • I forhold til de øvrige ulykker, hvor personer kommer til skade, sker flere af dødsulykkerne i mørke
  • Dødsulykkerne sker ved et højere hastighedsniveau end de øvrige personskadeulykker, da halvdelen af dødsulykkerne sker ved en hastighedsgrænse på 80 km/t. Halvdelen af de øvrige personskadeulykker sker ved en hastighedsgrænse på 50 km/t
  • 20 procent af dødsulykkerne er mellem trafikanter med modsat retning, som kører frontalt ind i hinanden. For de øvrige personskadeulykker er 8 procent af denne ulykkestype










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst