SPEDITØRERNES NYTÅRSHILSEN:
I sin nytårshilsen skriver direktør Martin Aabak, at Danske Speditører er den eneste erhvervsorganisation, der har manøvrerum til konsekvent at varetage speditions- og logistikbranchens interesser
Martin Aabak skriver:
- Vi er hverken bundet af arbejdsgiverinteresser eller af hensyn til transportoperatørernes særinteresser. Vi siger tingene, som de er, når det handler om vækst, beskæftigelse og rationelle transport- og logistikkorridorer. Og vi målretter vores services direkte til branchen. Alt, hvad vi siger og gør, er i danske speditørers interesse. Den linje vil vi fortsætte i 2018.
Protektionismen begrænser kapaciteten
Netop årsagerne til og konsekvenserne af protektionisme fylder meget for vores medlemsvirksomheder for tiden. De er nemlig i høj grad blevet påvirket af, at transportkapaciteten er kommet under pres. Og af at det til en vis grad skyldes den stigende protektionisme. Den udenlandske transportkapacitet er ikke længere til rådighed i samme omfang som tidligere. Noget kunne tyde på, at protektionismen i fremtiden får yderligere vind i sejlene. Det vil føre til et endnu mere skævt forhold mellem udbud af og efterspørgsel efter transport- og logistikydelser, og dermed til stigende omkostninger, der i den sidste ende skal betales af forbrugerne.
EU-vejpakken kan hæmme væksten
2017 var året, hvor EU-vejpakken blev præsenteret og diskuteret. Blandt de danske brancheforeninger på transportområdet er Danske Speditører nu den eneste, der konsekvent mener, at udenlandske transportarbejderes deltagelse i udførelsen af transportopgaver på dansk jord er et nødvendigt og samfundsgavnligt bidrag til at sikre, at udbud og efterspørgsel på transportområdet kan følges ad. Og at der ikke skal ske en væksthæmmende stramning af reglerne for cabotagekørsel.
Det lader desværre til, at begge de danske vognmandsorganisationer mener, at national kørsel – cabotage og kombineret transport – skal aflønnes efter lønsatserne i det land, hvor transporten udføres. Det er vi til gengæld modstandere af.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Politiet sigtede flere for at overtræde reglerne om registreringsafgift
- Antallet af nyregistrerede lastbiler kørte frem i september
- Antallet er faldet med 75
- 2025-model løfter brændstoføkonomien med op til tre procent
- Bestanden er vokset med en halv procent på et år
- Rederikoncern fragtede mere gods i september
- Fredag 11. oktober 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kurer-selskab er blevet kåret som Europa bedste arbejdsplads for fjerde år i træk
- Tip-trailer med automatisk rullepresenning skal klare noget af læsset hos vognmand i Gørding
- Nyt boligtilsyn skal mindske risiko for uhumske lejre for ansatte
- Bekendtgørelse om arbejdstid for selvstændige vognmænd er sendt i høring
- SVM-Regeringens lovprogram for 2024/2025 kan hentes på nettet
Skriv din kommentar:
2018 skal have mest fokus på kapacitet og kompetencer
Tirsdag 2. januar 2018 kl: 12:44
Af: RedaktionenI sin nytårshilsen skriver direktør Martin Aabak, at Danske Speditører er den eneste erhvervsorganisation, der har manøvrerum til konsekvent at varetage speditions- og logistikbranchens interesser
Martin Aabak skriver:
- Vi er hverken bundet af arbejdsgiverinteresser eller af hensyn til transportoperatørernes særinteresser. Vi siger tingene, som de er, når det handler om vækst, beskæftigelse og rationelle transport- og logistikkorridorer. Og vi målretter vores services direkte til branchen. Alt, hvad vi siger og gør, er i danske speditørers interesse. Den linje vil vi fortsætte i 2018.
Protektionismen begrænser kapaciteten
Netop årsagerne til og konsekvenserne af protektionisme fylder meget for vores medlemsvirksomheder for tiden. De er nemlig i høj grad blevet påvirket af, at transportkapaciteten er kommet under pres. Og af at det til en vis grad skyldes den stigende protektionisme. Den udenlandske transportkapacitet er ikke længere til rådighed i samme omfang som tidligere. Noget kunne tyde på, at protektionismen i fremtiden får yderligere vind i sejlene. Det vil føre til et endnu mere skævt forhold mellem udbud af og efterspørgsel efter transport- og logistikydelser, og dermed til stigende omkostninger, der i den sidste ende skal betales af forbrugerne.
EU-vejpakken kan hæmme væksten
2017 var året, hvor EU-vejpakken blev præsenteret og diskuteret. Blandt de danske brancheforeninger på transportområdet er Danske Speditører nu den eneste, der konsekvent mener, at udenlandske transportarbejderes deltagelse i udførelsen af transportopgaver på dansk jord er et nødvendigt og samfundsgavnligt bidrag til at sikre, at udbud og efterspørgsel på transportområdet kan følges ad. Og at der ikke skal ske en væksthæmmende stramning af reglerne for cabotagekørsel.
Det lader desværre til, at begge de danske vognmandsorganisationer mener, at national kørsel – cabotage og kombineret transport – skal aflønnes efter lønsatserne i det land, hvor transporten udføres. Det er vi til gengæld modstandere af.
Også erhvervslivets to hovedorganisationer, Dansk Industri og Dansk Erhverv, synes at være låst i denne sag af arbejdsgiverinteresser og de mange modstridende interesser, der skal tilgodeses. Derfor er Danske Speditører den eneste danske erhvervsorganisation med en klar holdning og en skarp profil, når det handler om den udenlandske transportkapacitets bidrag til at få hjulene til at snurre i Danmark.
Dansk forbud mod langtidsparkering
2017 sluttede kaotisk med vedtagelsen af en finanslov, der blandt meget andet indeholder et forbud mod langtidsparkering på de danske rastepladser. Dette forbud er direkte rettet mod udenlandske chauffører, der er nødt til at afholde det lange chaufførhvil på dansk jord. Det vil kunne føre til, at det reelt bliver mindre attraktivt for udenlandske vognmænd at operere i Danmark. Også dette vil forøge omkostningerne.
De helt rigtige kompetencer
I 2017 fik vores brandingkampagne for alvor vind i sejlene. Kampagnen er rullet ud på www.blivspeditoer.dk og har til formål at gøre unge interesserede i en fremtid som speditør.
Kompetencer er også i centrum for vores bestræbelser på at sikre et ordentligt rekrutteringsgrundlag for speditørelevuddannelsen. Vores mål er at skabe mulighed for, at der fortsat kan rekrutteres unge med en treårig gymnasial baggrund til den unikke danske speditørelevuddannelse. Vores ambition er, at få kredsen bag det meget brede forlig om erhvervsuddannelserne til at gå med til at udstede en længerevarende eller endda permanent dispensation til det. Det vil være blandt vores fagpolitiske topprioriteter i 2018.
Ny specialforening på toldområdet
I starten af 2017 tog Danske Speditører initiativ til at etablere en specialforening på toldområdet ved navn Erhvervslivets Kompetencecenter For Told (EKFT). Det er en specialforening, der tæller speditionsvirksomheder og virksomheder fra andre brancher. Den sidst indmeldte virksomhed uden for vores egen branche er Grundfos.
Som året er gået, har EKFT vist sin eksistensberettigelse som center for videndeling mellem brancherne og som en forening, der varetager erhvervslivets fælles fagpolitiske interesser på toldområdet. Sidstnævnte funktion blev meget synlig, da tre danske toldekspeditionssteder, der ellers stod til at blive lukket i forbindelse med etableringen af den nye Toldstyrelse, blev reddet i november 2017.
EKFT skriver i en nytårshilsen til medlemsvirksomhederne, at der i 2018 vil ske tre afgørende ting. Til næste år tager den nye danske toldadministration form, til næste år begynder udviklingen af de første store IT-systemer bag EU-toldkodeksen og til næste år præsenterer EU en langt mere realistisk tidsplan for implementeringen af EU-toldkodeksen.
Danske Speditører ønsker EKFT held og lykke med arbejdet. Der er tilsyneladende nok at tage fat på, når det drejer sig om videndeling og fagpolitisk interessevaretagelse på toldområdet.
Danske Speditører gør en forskel
2017 var også året, hvor Danske Speditører for alvor kunne dokumentere, at vores fagpolitiske arbejde gør en forskel. Udover de efterhånden mange fagpolitiske sejre på toldområdet har der i 2017 for eksempel været tale om, at Danske Speditører for alvor har fået vendt en potentiel bøvlet sag til en gnidningsfri praksisændring om vejning af containere, der skal sejles med skib.
I 2016 fik vi presset igennem, at speditører og andre, der giver vægtoplysningerne til myndighederne, ikke behøver være ISO-certificeret. Men at den AEO-certificering, som mange danske speditører har brugt tid og penge på at opnå, er tilstrækkelig. I 2017 fik vi skabt en fælles forståelse med Søfartsstyrelsen om, at speditørerne kan blive ansvarsfri, hvis de på vegne af den ægte afskiber blot videreformidler vægtoplysninger, der efterfølgende viser sig at være forkerte.
Vi skaber værdi
For at understrege, hvilken værdi vi skaber, så lad mig nævne, at mens en gennemsnitlig medarbejder i industrien årligt skaber værdi for 300.000 kroner, så skaber en gennemsnitlig medarbejder i speditionsbranchen værdi for 880.000 kroner. Der er store vækstpotentialer i vores branche.
Jeg er glad og stolt over, at i er lykkes med at holde hele branchen samlet. Kun sammen kan vi sikre, at speditionsbranchen får den plads i samfundet og i beslutningstagernes øjne, som vi fortjener.
Dansk forbud mod langtidsparkering
2017 sluttede kaotisk med vedtagelsen af en finanslov, der blandt meget andet indeholder et forbud mod langtidsparkering på de danske rastepladser. Dette forbud er direkte rettet mod udenlandske chauffører, der er nødt til at afholde det lange chaufførhvil på dansk jord. Det vil kunne føre til, at det reelt bliver mindre attraktivt for udenlandske vognmænd at operere i Danmark. Også dette vil forøge omkostningerne.
De helt rigtige kompetencer
I 2017 fik vores brandingkampagne for alvor vind i sejlene. Kampagnen er rullet ud på www.blivspeditoer.dk og har til formål at gøre unge interesserede i en fremtid som speditør.
Kompetencer er også i centrum for vores bestræbelser på at sikre et ordentligt rekrutteringsgrundlag for speditørelevuddannelsen. Vores mål er at skabe mulighed for, at der fortsat kan rekrutteres unge med en treårig gymnasial baggrund til den unikke danske speditørelevuddannelse. Vores ambition er, at få kredsen bag det meget brede forlig om erhvervsuddannelserne til at gå med til at udstede en længerevarende eller endda permanent dispensation til det. Det vil være blandt vores fagpolitiske topprioriteter i 2018.
Ny specialforening på toldområdet
I starten af 2017 tog Danske Speditører initiativ til at etablere en specialforening på toldområdet ved navn Erhvervslivets Kompetencecenter For Told (EKFT). Det er en specialforening, der tæller speditionsvirksomheder og virksomheder fra andre brancher. Den sidst indmeldte virksomhed uden for vores egen branche er Grundfos.
Som året er gået, har EKFT vist sin eksistensberettigelse som center for videndeling mellem brancherne og som en forening, der varetager erhvervslivets fælles fagpolitiske interesser på toldområdet. Sidstnævnte funktion blev meget synlig, da tre danske toldekspeditionssteder, der ellers stod til at blive lukket i forbindelse med etableringen af den nye Toldstyrelse, blev reddet i november 2017.
EKFT skriver i en nytårshilsen til medlemsvirksomhederne, at der i 2018 vil ske tre afgørende ting. Til næste år tager den nye danske toldadministration form, til næste år begynder udviklingen af de første store IT-systemer bag EU-toldkodeksen og til næste år præsenterer EU en langt mere realistisk tidsplan for implementeringen af EU-toldkodeksen.
Danske Speditører ønsker EKFT held og lykke med arbejdet. Der er tilsyneladende nok at tage fat på, når det drejer sig om videndeling og fagpolitisk interessevaretagelse på toldområdet.
Danske Speditører gør en forskel
2017 var også året, hvor Danske Speditører for alvor kunne dokumentere, at vores fagpolitiske arbejde gør en forskel. Udover de efterhånden mange fagpolitiske sejre på toldområdet har der i 2017 for eksempel været tale om, at Danske Speditører for alvor har fået vendt en potentiel bøvlet sag til en gnidningsfri praksisændring om vejning af containere, der skal sejles med skib.
I 2016 fik vi presset igennem, at speditører og andre, der giver vægtoplysningerne til myndighederne, ikke behøver være ISO-certificeret. Men at den AEO-certificering, som mange danske speditører har brugt tid og penge på at opnå, er tilstrækkelig. I 2017 fik vi skabt en fælles forståelse med Søfartsstyrelsen om, at speditørerne kan blive ansvarsfri, hvis de på vegne af den ægte afskiber blot videreformidler vægtoplysninger, der efterfølgende viser sig at være forkerte.
Vi skaber værdi
For at understrege, hvilken værdi vi skaber, så lad mig nævne, at mens en gennemsnitlig medarbejder i industrien årligt skaber værdi for 300.000 kroner, så skaber en gennemsnitlig medarbejder i speditionsbranchen værdi for 880.000 kroner. Der er store vækstpotentialer i vores branche.
Jeg er glad og stolt over, at i er lykkes med at holde hele branchen samlet. Kun sammen kan vi sikre, at speditionsbranchen får den plads i samfundet og i beslutningstagernes øjne, som vi fortjener.
God nytår til alle.
Med venlig hilsen
Martin Aabak
Administrerende direktør, Danske Speditører
Med venlig hilsen
Martin Aabak
Administrerende direktør, Danske Speditører
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Politiet sigtede flere for at overtræde reglerne om registreringsafgift
- Antallet af nyregistrerede lastbiler kørte frem i september
- Antallet er faldet med 75
- 2025-model løfter brændstoføkonomien med op til tre procent
- Bestanden er vokset med en halv procent på et år
- Rederikoncern fragtede mere gods i september
- Fredag 11. oktober 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kurer-selskab er blevet kåret som Europa bedste arbejdsplads for fjerde år i træk
- Tip-trailer med automatisk rullepresenning skal klare noget af læsset hos vognmand i Gørding
- Nyt boligtilsyn skal mindske risiko for uhumske lejre for ansatte
- Bekendtgørelse om arbejdstid for selvstændige vognmænd er sendt i høring
- SVM-Regeringens lovprogram for 2024/2025 kan hentes på nettet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |