BRANCHEORGANISATION OM DANSKE FYRINGER OG UDENLANDSKE CHAUFFØRER:
Ifølge Fagforbundet 3F bliver danske chauffører sendt hjem, mens udenlandske chauffører overtager arbejdet. Synspunktet får opbakning fra vognmandsorganisationen DTL, som siden 13. marts løbende har fået spørgsmål fra vognmandsvirksomhederne om, hvordan de kan benyttet arbejdsdeling, hjemsendelse eller fyring af medarbejdere - og hvordan virksomhederne kan få del støtten fra Staten. Samtidig kan både 3F og DTL konstatere, at transportarbejdet i Danmark kører stort set uændret videre på trods at den aktuelle corona-situation
Men 3F og DTL’s synspunkt møder modstand i andre dele af landtransporterhvervet.
- Derfor er det helt uforståeligt, at der nu skabes et billede af, at danske vognmænd fyrer danske chauffører og lader dem erstatte af udenlandske chauffører. Sådanne udmeldinger må og skal dokumenteres. Lad os få de konkrete navne frem på de virksomheder, som der i givet fald må have gjort det.
Michael Svane peger på, at han kun kan være enig i, at det er en helt uacceptabel handlemåde, hvis der er virksomheder, som har fyret danske chauffører for derefter at ansætte udenlandske chauffører.
- Men uden dokumentation så sværter man hele branchen til og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører, siger han og fortsætter:
DI Transports direktør fremhæver også, at han er glad for, at transportminister Benny Engelbrecht (S) umiddelbart har taget affære og indkaldt til et møde med branchen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
Skriv din kommentar:
- Er det sammenhold og samme hold
Torsdag 2. april 2020 kl: 12:42
Af: RedaktionenIfølge Fagforbundet 3F bliver danske chauffører sendt hjem, mens udenlandske chauffører overtager arbejdet. Synspunktet får opbakning fra vognmandsorganisationen DTL, som siden 13. marts løbende har fået spørgsmål fra vognmandsvirksomhederne om, hvordan de kan benyttet arbejdsdeling, hjemsendelse eller fyring af medarbejdere - og hvordan virksomhederne kan få del støtten fra Staten. Samtidig kan både 3F og DTL konstatere, at transportarbejdet i Danmark kører stort set uændret videre på trods at den aktuelle corona-situation
Men 3F og DTL’s synspunkt møder modstand i andre dele af landtransporterhvervet.
Michael Svane, der er branchedirektør DI Transport - og tidligere direktør i DTL - peger på, at transportbranchen stået sammen og branchen har nærmest opnået heltestatus under corona-krisen.
- Det er branchen, som i sandhed har holdt forsyningen i, til og fra Danmark i gang. Sjældent har branchen haft så positivt, men velfortjent omdømme. Der er al mulig grund til at ranke ryggen i transportbranchen, siger Michael Svane og fortsætter:
- Derfor er det helt uforståeligt, at der nu skabes et billede af, at danske vognmænd fyrer danske chauffører og lader dem erstatte af udenlandske chauffører. Sådanne udmeldinger må og skal dokumenteres. Lad os få de konkrete navne frem på de virksomheder, som der i givet fald må have gjort det.
Michael Svane peger på, at han kun kan være enig i, at det er en helt uacceptabel handlemåde, hvis der er virksomheder, som har fyret danske chauffører for derefter at ansætte udenlandske chauffører.
- Men uden dokumentation så sværter man hele branchen til og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører, siger han og fortsætter:
- Jeg deler fuldt ud meldingen fra Danske Fragtmænds administrerende direktør Jørn Skov, som heller ikke kan genkende situationen, som nogle søger at tegne. Vi har brug for sammenhold i branchen, men det kræver, at man spiller på samme hold.
DI Transports direktør fremhæver også, at han er glad for, at transportminister Benny Engelbrecht (S) umiddelbart har taget affære og indkaldt til et møde med branchen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




