FORMAND FOR TRANSPORTORGANISATION:
- I stor respekt for den handlekraft, som regeringen har udvist i den verserende corona-krise, så kommer vi ikke udenom, at statsministerens tale og tiltag efterlader hele erhvervslivet - herunder ikke mindst vejgodstransporten - i meget stor uvished og usikkerhed, sagde transportorganisationen ITD’s bestyrelsesformand Christian Sørensen Madsen efter statsminister Mette Frederiksens tale ti lborgere og virksomheder i Kongeriget Danmark onsdag aften
Christian Sørensen Madsen siger:
Som statsministeren også nævnte, skal forsyningskæden sikres, og kontraktmæssige forpligtelser, herunder eksport, opretholdes i det omfang, det er muligt. Godstransporterhvervet har her en vigtig samfundsmæssig funktion på linje med mange offentlige, kritiske funktioner. Vi sikrer for eksempel en forsat levering af varer, særligt fødevarer, medicin, hygiejneartikler, benzin, diesel, foder og olie både inden for landets grænser, men også på tværs af landegrænser. Derfor er det også helt afgørende for samfundet i den aktuelle situation, at godstransporterhvervet ikke lukker ned.
Vi er i transportvirksomhederne allerede i fuld gang med at løfte denne vigtige opgave med fortsat at sikre forsyningen af varer og gods, og mens mange danskere nu arbejder hjemmefra, så er vi på landevejene for at holde samfundet kørende. Men vi er samtidig dybt bekymrede, og vi har hårdt brug for, at regeringen omgående bringer den fortsatte transport af gods og varer og opretholdelse af forsyningskæden ind i deres beredskabsplaner.
På vegne af den danske vejgodstransport efterlyser jeg en klar og hurtig udmelding fra regeringen i forhold til økonomisk kompensation.
Vi kan og skal som transportvirksomheder ikke alene bære den økonomiske byrde, for at vi både skal løfte en yderst kritisk opgave for hele samfundet - og samtidig som alle andre i stadig højere omfang må sende både syge og raske medarbejdere hjem.
Min klare opfordring er, at godstransportvirksomhederne - og gerne også alle andre virksomheder - kompenseres for betaling af løn eller sygeløn for coronaramte ansatte uanset smitte eller karantæne i denne forbindelse. Vi har brug for klarhed og sikkerhed, for at der kommer økonomisk hjælp, og der skal hurtigt findes en holdbar løsning for alle ramte virksomheder.
I den danske vejgodstransport er vi 100 procent klar til at hjælpe hele samfundet med at håndtere corona-situationen, men vi forventer omvendt også, at myndighederne hjælper os tilbage. Vores mange loyale og dygtige medarbejdere og deres arbejdspladser skal også efter corona-situationen kunne fortsætte og stadig holde Danmark kørende.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
- EU-Parlamentet har vedtaget forenklinger
- Antallet er kørt frem med 2,6 procent
Skriv din kommentar:
Transport af varer og gods er også en kritisk funktion for samfundet
Fredag 13. marts 2020 kl: 12:15
Af: Redaktionen- I stor respekt for den handlekraft, som regeringen har udvist i den verserende corona-krise, så kommer vi ikke udenom, at statsministerens tale og tiltag efterlader hele erhvervslivet - herunder ikke mindst vejgodstransporten - i meget stor uvished og usikkerhed, sagde transportorganisationen ITD’s bestyrelsesformand Christian Sørensen Madsen efter statsminister Mette Frederiksens tale ti lborgere og virksomheder i Kongeriget Danmark onsdag aften
Christian Sørensen Madsen siger:
Som statsministeren også nævnte, skal forsyningskæden sikres, og kontraktmæssige forpligtelser, herunder eksport, opretholdes i det omfang, det er muligt. Godstransporterhvervet har her en vigtig samfundsmæssig funktion på linje med mange offentlige, kritiske funktioner. Vi sikrer for eksempel en forsat levering af varer, særligt fødevarer, medicin, hygiejneartikler, benzin, diesel, foder og olie både inden for landets grænser, men også på tværs af landegrænser. Derfor er det også helt afgørende for samfundet i den aktuelle situation, at godstransporterhvervet ikke lukker ned.
Vi er i transportvirksomhederne allerede i fuld gang med at løfte denne vigtige opgave med fortsat at sikre forsyningen af varer og gods, og mens mange danskere nu arbejder hjemmefra, så er vi på landevejene for at holde samfundet kørende. Men vi er samtidig dybt bekymrede, og vi har hårdt brug for, at regeringen omgående bringer den fortsatte transport af gods og varer og opretholdelse af forsyningskæden ind i deres beredskabsplaner.
På vegne af den danske vejgodstransport efterlyser jeg en klar og hurtig udmelding fra regeringen i forhold til økonomisk kompensation.
Vi kan og skal som transportvirksomheder ikke alene bære den økonomiske byrde, for at vi både skal løfte en yderst kritisk opgave for hele samfundet - og samtidig som alle andre i stadig højere omfang må sende både syge og raske medarbejdere hjem.
Min klare opfordring er, at godstransportvirksomhederne - og gerne også alle andre virksomheder - kompenseres for betaling af løn eller sygeløn for coronaramte ansatte uanset smitte eller karantæne i denne forbindelse. Vi har brug for klarhed og sikkerhed, for at der kommer økonomisk hjælp, og der skal hurtigt findes en holdbar løsning for alle ramte virksomheder.
I den danske vejgodstransport er vi 100 procent klar til at hjælpe hele samfundet med at håndtere corona-situationen, men vi forventer omvendt også, at myndighederne hjælper os tilbage. Vores mange loyale og dygtige medarbejdere og deres arbejdspladser skal også efter corona-situationen kunne fortsætte og stadig holde Danmark kørende.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
- EU-Parlamentet har vedtaget forenklinger
- Antallet er kørt frem med 2,6 procent
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





