Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Distributionen kan ske helt elektrisk

Torsdag 27. februar 2020 kl: 11:16
Share  


Af: Redaktionen

Distributionen kan ske helt elektrisk

Hørkram Foodservice A/S, der er en landsdækkende totalleverandør til foodservicemarkedet og en af de tre største cateringgrossister i Danmark, har fået leveret seks hybrid-lastbiler fra svenske Scania - og flere vil følge efter. Hybridlastbilerne kan køre op til 10 kilometer udelukkende på el

Den første af Hørkrams el-hybridlastbiler var en Scania P-model. De efterfølgende fem er alle Scania L 280’ere, der er kendetegnet ved at have ekstra lave førerhuse, så chaufførerne har lettere ved at komme ind og ud, når de skal levere varerne.


El-hybridlastbilerne i den nyeste generation fra Scania kan køre op til 10 km udelukkende med el-motoren i gang. Det betyder emissionsfri og støjsvag kørsel. Ved ren elektrisk drift ligger lastbilens støjniveau markant under de 78 dB, der mange steder er støjgrænsen ved natdistribution, og el-hybridbilerne lader hovedsageligt op ved opsamling af bremseenergi under kørslen.


Hørkram har ydermere CO2-køleanlæg på alle el-hybridlastbilerne, der alle er støjsvage og 97 procent CO2-neutrale. CO2 til køling udvindes af et restprodukt fra industriprocesser og sikrer stabile temperaturer i kølekassens tre kamre.


- En af de største ændringer er, at jeg har fået en meget mere stille hverdag, når jeg kører distribution, siger en af chaufførerne på de nye el-hybridlastbiler.


Scanias L-serie er en typisk bylastbil bygget med fokus på sikkerhed, udsyn og fleksibilitet. Bykørsel giver mange start og stop, hyppige ind- og udstigninger af førerhuset samt konstant fokus på andre køretøjer og fodgængere omkring lastbilen under kørslen.

Så snart håndbremsen trækkes, sænkes forakslen med 100 mm., hvilket giver nem ind- og udstigning, da indstigningshøjden er på 20 cm ved kneeling-funktionen.

De seneste fem el-hybridbiler til Hørkram har hjulkonfigurationen 6x2*4, med tre aksler, træk på én bagaksel og en styrbar støtteaksel bag den trækkende aksel.

I den kommende tid vil Hørkrams elektriske hybrid-familie blive udvidet med yderligere 13 stk. 




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Den tre-akslede skal køre med stykgods til og fra Sjælland
- Skibsfarten skaber størst værdi
- Luftforureningen falder mærkbart som følge af corona-restriktioner
- Vognmandsorganisation ændrer formen på sin 2020-generalforsamling
- Odder Kommune begrænser passagertallet på Tunøfærgen
- Transportorganisation udsætter generalforsamling til efter forårets corona-tid
- Lempelserne af køre- og hviletidsregler omfatter nu også internationale transporter
- Udenlandske medarbejdere er helt afgørende for at holde Danmark i gang
- Opbygger har opbygget en fire-akslet Volvo FM med en af de største
- Grisetransport mistede taget
- Godstransporterne samler sig på Hirtshals Havn
- Kranbilen ruller ud på fire aksler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst