KATTEGATKOMITEEN:
Transportminister Benny Engelbrecht (S) meddelte fornyligt, at S-Regeringen har besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse via Kattegat. Samtidig offentliggjorde ministeren delkommissorierne for forundersøgelsen. - Vi ser med tilfredshed på den positive melding fra regeringen. Også at det skal være en forbindelse, der både skal køre bil og tog på, siger Kattegatkomitéens formand Anders Kühnau (S), der også er formand for Region Midtjylland
Anders Kühnau glæder sig på vegne af Kattegatkomitéen over udmeldingerne om Kattegatforbindelsen.
- Vi ser med tilfredshed på den positive melding fra regeringen. Også at det skal være en forbindelse, der både skal køre bil og tog på. Det, synes jeg, er positivt. Det er meget positivt, at der nu tegner sig til at være et bredt politisk flertal, og jeg fornemmer, at der generelt blandt transportordførerne er stor politisk opbakning til en Kattegatforbindelse, siger Anders Kühnau.
Kattegatkomitéens formand hæfter sig blandt andet ved de klima- og miljømæssige gevinster ved en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat.
- Det kan give en hurtig forbindelse mellem landsdelene, og så er det en bæredygtig løsning. På nuværende tidspunkt er det det eneste rigtige at gøre. Først og fremmest arbejder vi på at få en forbindelse, men med tog understøtter vi en bæredygtig og effektiv trafikløsning. Man vil kunne komme hurtigere frem i tog end med bil, påpeger Anders Kühnau.
Erhvervslivets parter er positive
Kattegatforbindelsen - der kan blive danmarkshistoriens største anlægsprojekt - møder også positiv opmærksomhed fra blandt andet Dansk Industri og Dansk Erhverv, som udtrykker tilfredshed med videreførelsen af forundersøgelserne. I de to organisationers optik vil en Kattegatforbindelse være særdeles gavnlig for det danske erhvervsliv, når to af landets vækstregioner kobles tættere sammen.
Ifølge Ritzau har transportminister Benny Engelbrecht givet udtryk for, at en fast Kattegatforbindelse bør brugerfinansieres.
- I Danmark har vi en god tradition for at bygge faste forbindelser, som bliver rent finansieret af brugerbetaling eller med en medfinansiering af EU. Og det vil være helt oplagt at kigge i samme retning. Det vil sige, at hvis en fast forbindelse bliver bygget efter den metode, så kommer den ikke til at betyde, at der så bliver investeret mindre i anden infrastruktur i Danmark, fordi den hviler i sig selv, udtaler transportministeren.
Transportminister Benny Engelbrecht mener, at det er afgørende, at der undersøges en kombineret vej- og baneforbindelse og ikke bare en ren vejforbindelse.
Kattegatkomitéen ser meget positivt på det fortsatte arbejde med forundersøgelserne, herunder ikke mindst at der undersøges en kombineret vej- og baneforbindelse samt ministerens positive syn på brugerfinansiering. Kattegatkomitéen ser nu frem til resultaterne af forundersøgelserne, som ventes færdige i 2021.
Der er syv delkommissiorier, som blandt andet omhandler anlæg og miljø, finansiering, samfundsøkonomi, trafik og indledende linjeføringsovervejelser. Delkommissioriet om linjeføringsovervejelser omfatter linjeføringer mellem Røsnæs/Samsø/Hou, Asnæs/Samsø/Hou og Sjællands Odde/Djursland med både jernbane og vejforbindelse.
Interesserede kan læse de forskellige kommissorier her:
Delkommissorium - anlæg og miljø på land
Delkommissorium - finansiering
Delkommissorium - indledende linjeføringsovervejelser
Delkommissorium - koordinering af miljø
Delkommissorium - kyst til kyst-forbindelsen
Delkommissorium - samfundsøkonomi klima og effekter for erhvervsliv
Delkommissorium - trafikal analyse
Hovedkommissorium for en fast Kattegatforbindelse
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fem-akslet lastbil bliver bygget på fabrikken
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Motorvejsforbindelse på tværs af Sjælland er en god forretning for samfundet
- Papkasse med meget giftige slanger var efterladt på rasteplads
- Lovprogram omfatter forslag om skærpelser og lempelser
- Politiet får ny kommunikationskanal i 2026
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Beskæftigelsen er steget blandt seniorerne de seneste år
- Nye regler gælder for dæk på lastbiler og busser i Danmark og Sverige
- Pakkedistributør er klar til at åbne sit nye distributionscenter i Randers
- Nye små elektriske varebiler får Danmarkspremiere i november
Skriv din kommentar:
Vigtigt at undersøgelserne af fast Kattegatforbindelse fortsættes
Tirsdag 4. februar 2020 kl: 15:06
Af: RedaktionenTransportminister Benny Engelbrecht (S) meddelte fornyligt, at S-Regeringen har besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse via Kattegat. Samtidig offentliggjorde ministeren delkommissorierne for forundersøgelsen. - Vi ser med tilfredshed på den positive melding fra regeringen. Også at det skal være en forbindelse, der både skal køre bil og tog på, siger Kattegatkomitéens formand Anders Kühnau (S), der også er formand for Region Midtjylland
Anders Kühnau glæder sig på vegne af Kattegatkomitéen over udmeldingerne om Kattegatforbindelsen.
- Vi ser med tilfredshed på den positive melding fra regeringen. Også at det skal være en forbindelse, der både skal køre bil og tog på. Det, synes jeg, er positivt. Det er meget positivt, at der nu tegner sig til at være et bredt politisk flertal, og jeg fornemmer, at der generelt blandt transportordførerne er stor politisk opbakning til en Kattegatforbindelse, siger Anders Kühnau.
Kattegatkomitéens formand hæfter sig blandt andet ved de klima- og miljømæssige gevinster ved en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat.
- Det kan give en hurtig forbindelse mellem landsdelene, og så er det en bæredygtig løsning. På nuværende tidspunkt er det det eneste rigtige at gøre. Først og fremmest arbejder vi på at få en forbindelse, men med tog understøtter vi en bæredygtig og effektiv trafikløsning. Man vil kunne komme hurtigere frem i tog end med bil, påpeger Anders Kühnau.
Erhvervslivets parter er positive
Kattegatforbindelsen - der kan blive danmarkshistoriens største anlægsprojekt - møder også positiv opmærksomhed fra blandt andet Dansk Industri og Dansk Erhverv, som udtrykker tilfredshed med videreførelsen af forundersøgelserne. I de to organisationers optik vil en Kattegatforbindelse være særdeles gavnlig for det danske erhvervsliv, når to af landets vækstregioner kobles tættere sammen.
Ifølge Ritzau har transportminister Benny Engelbrecht givet udtryk for, at en fast Kattegatforbindelse bør brugerfinansieres.
- I Danmark har vi en god tradition for at bygge faste forbindelser, som bliver rent finansieret af brugerbetaling eller med en medfinansiering af EU. Og det vil være helt oplagt at kigge i samme retning. Det vil sige, at hvis en fast forbindelse bliver bygget efter den metode, så kommer den ikke til at betyde, at der så bliver investeret mindre i anden infrastruktur i Danmark, fordi den hviler i sig selv, udtaler transportministeren.
Transportminister Benny Engelbrecht mener, at det er afgørende, at der undersøges en kombineret vej- og baneforbindelse og ikke bare en ren vejforbindelse.
Kattegatkomitéen ser meget positivt på det fortsatte arbejde med forundersøgelserne, herunder ikke mindst at der undersøges en kombineret vej- og baneforbindelse samt ministerens positive syn på brugerfinansiering. Kattegatkomitéen ser nu frem til resultaterne af forundersøgelserne, som ventes færdige i 2021.
Der er syv delkommissiorier, som blandt andet omhandler anlæg og miljø, finansiering, samfundsøkonomi, trafik og indledende linjeføringsovervejelser. Delkommissioriet om linjeføringsovervejelser omfatter linjeføringer mellem Røsnæs/Samsø/Hou, Asnæs/Samsø/Hou og Sjællands Odde/Djursland med både jernbane og vejforbindelse.
Interesserede kan læse de forskellige kommissorier her:
Delkommissorium - anlæg og miljø på land
Delkommissorium - finansiering
Delkommissorium - indledende linjeføringsovervejelser
Delkommissorium - koordinering af miljø
Delkommissorium - kyst til kyst-forbindelsen
Delkommissorium - samfundsøkonomi klima og effekter for erhvervsliv
Delkommissorium - trafikal analyse
Hovedkommissorium for en fast Kattegatforbindelse
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fem-akslet lastbil bliver bygget på fabrikken
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Motorvejsforbindelse på tværs af Sjælland er en god forretning for samfundet
- Papkasse med meget giftige slanger var efterladt på rasteplads
- Lovprogram omfatter forslag om skærpelser og lempelser
- Politiet får ny kommunikationskanal i 2026
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Beskæftigelsen er steget blandt seniorerne de seneste år
- Nye regler gælder for dæk på lastbiler og busser i Danmark og Sverige
- Pakkedistributør er klar til at åbne sit nye distributionscenter i Randers
- Nye små elektriske varebiler får Danmarkspremiere i november
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |