En chaufføren skal have udvist uagtsomhed for at kunne straffes for fejl og mangler
Tirsdag 29. oktober 2019 kl: 08:54
Af: Jesper ChristensenFærdselsloven opererer ikke med objektivt stafansvar for fejl og mangler ved køretøjer. Det fastslår Transportministeriet i et notat om de forhøjede bødetakster for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, som træder i kraft ved årsskiftet. En chaufføren har eksempelvis ikke pligt til at foretage en mere tilbundsgående, teknisk undersøgelse af køretøjet inden kørsel, som normalt kun kan udføres af en synsvirksomhed eller en mekaniker
Det betyder ifølge notatet, at det ikke er nok, at et køretøj er behæftet med en fejl eller mangel, for at man som chauffør kan blive straffet.
I notatet står der følgende:
- Chaufføren skal have udvist uagtsomhed for at kunne straffes for fejl og mangler ved køretøjet. Det gælder efter de nye regler også ved alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler. Chaufføren kan derfor kun straffes for fejl og mangler - herunder alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler - hvis chaufføren vidste eller på grund af konkrete omstændigheder burde vide, at køretøjet var behæftet med sådanne fejl og mangler.
- Chaufføren har ikke i den forbindelse pligt til at foretage en mere tilbundsgående, teknisk undersøgelse af køretøjet inden kørsel, som normalt kun kan udføres af en synsvirksomhed eller mekaniker.
- Chaufføren kan derfor heller ikke efter de nye regler straffes for pludselig opståede fejl og mangler eller såkaldte skjulte mangler (for eksempel såkaldte sovende bremser). Kun hvis chaufføren vidste eller burde vide, at fejlene er til stede, kan chaufføren straffes med bøde, herunder de nye forhøjede bøder for de alvorlig sikkerhedskritiske fejl og mangler.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Verdens største batterielektriske hurtigfærgerne har fået gang i motorerne
- Motorvejstilslutning ved Horsens spærres i en måned efter nytår
- Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodel
- Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
- Et område ved banegården i Holstebro bliver midlertidigt militært område
- Brugte bilbatterier kan bruges i lang tid
- Vognmand i Bording har fået ny tre-akslet lastbil med stjerne
- Fredag åbner energiselskab fire nye ladepladser for elektriske lastbiler
- Transportvirksomhed lægger sag an mod TV-station
- Fejl i teknikken viser bødesystemets kompleksitet
- Tysk lastbilproducent har valgt dansk virksomhed som ladeplatform
- Ni uberettigede vejafgiftsbøder er blevet annulleret
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





