Vognmandsorganisation støtter til nyt udvalg mod social dumping
Mandag 26. august 2019 kl: 14:39
Af: RedaktionenS-Regeringens transportminister og beskæftigelsesminister vil nedsætte et lovforberedende udvalg om bekæmpelse af social dumping på landevejene. Udvalget, der skal have repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, bliver bakket op af vognmandsorganisationen DTL, som roser S-Regeringen for initiativet
S-Regeringen vil sætte yderligere ind mod social dumping på landevejen og nedsætter derfor et lovforberedende udvalg, som blandt andet skal sikre udenlandske chauffører danske lønvilkår. Det sker på baggrund af anbefalinger fra arbejdsmarkedets parter - DA og FH.
Administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL, Erik Østergaard, bakker op om inititivet.
- Vi støtter varmt, at de største repræsentanter for arbejdsmarkedet sidder med i udvalget. Især fordi parterne har formået at nærme sig hinanden ved deltagelsen i det udvalg under den forrige regering, som skulle sikre, at de grimme tilstande med de filippinske chauffører i Padborg sidste år ikke gentager sig, siger han.
DTL fremhæver blandt andet, at parterne foreslår, at der indføres mindsteløn på transportområdet for såkaldt cabotagekørsel. Anbefalingen er, at denne gruppe chauffører skal have lønvilkår, der stemmer overens med de mest repræsentative arbejdsmarkedsparters kollektive overenskomster på transportområdet. Derudover skal kontrollen og håndhævelsen af kravene skærpes, så virksomheder, der ikke overholder de nye regler, blandt andet kan få bøder.
Normalt sker der ikke lovgivning om lønforhold i Danmark, da dette foregår ved overenskomstforhandling i den såkaldte danske aftalemodel. Men DA og FH har fundet det nødvendigt, at der indføres lovgivning om, hvad der skal gælde for udenlandske chauffører, der kører i Danmark, men som er ansat uden for landets grænser.
- Det støtter DTL fuldt og helt, og det vil ikke mindst være et godt signal at sende til EU, som står foran at skulle genoptage forhandlingerne om vejpakken, der skal sikre chaufførernes vilkår, når de kører i de enkelte EU-lande. I dag er der tale om rene Wild-West-tilstande, og lovgivning er den eneste måde at få sat en stopper for festlighederne på, siger Erik Østergaard.
Det lovforberedende udvalg kommer ud over repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet, Transportministeriet og Justitsministeriet til at bestå af repræsentanter fra Erhvervsministeriet, Finansministeriet samt DA og FH.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




