DSB skal tage fransk togproducent med i udbudsrunde
Fredag 18. januar 2019 kl: 16:35
Af: RedaktionenKlagenævnet for Udbud har fredag 18. januar afsagt kendelse i en sag om et udbud om indkøb, drift og vedligeholdelse af nye tog, som DSB har sat i gang. Udbuddet har en værdi på omkring 50 milliarder kroner og er derfor vigtigt for de virksomheder, der er inviteret til at byde på opgaven. På grund af en fejl i det materiale, som franske Alstom havde sendt ind i oktober sidste år, afviste DSB i december, at Alstom kunne byde på opgaven, selvom Alstom tidligere var blevet prækvalificeret
Klagenævnet for Udbud forklarer i forbindelse med sin afgørelse 18. januar:
DSB iværksatte i juni 2018 et udbud efter forsyningsvirksomhedsdirektivet af to rammeaftaler, der skal tildeles samme leverandør, dels en rammeaftale om anskaffelse af togsæt med videre, dels en rammeaftale om drift og vedligeholdelse med en varighed på op til ca. 44 år.
Alstom Transport Danmark A/S (Alstom) ansøgte om at blive udvalgt (prækvalificeret) til at afgive tilbud blandt andet under henvisning til, at virksomheden overholdt DSB’s mindstekrav til tilbudsgivernes økonomisk formåen, idet Alstom kunne støtte sig til koncernforbundne virksomheder, hvis oplysninger støttede dette.
Den 24. oktober 2018 prækvalificerede DSB fire ansøgere til at afgive tilbud, heriblandt Alstom.
Da DSB bad om oplysninger til kontrol af oplysningerne i de koncernforbundne virksomheders ESPD’er, opdagede Alstom, at et krævet nøgletal i et ESPD for en af virksomhederne var forkert beregnet. Det medførte, at Alstom ikke længere opfyldte mindstekravet. Alstom anmodede herefter under henvisning til en ny regel i forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke ses anvendt i tidligere rets- eller klagenævnspraksis, om tilladelse til at udskifte denne virksomhed med sit moderselskab - og dermed fortsætte i udbuddet. Det afslog DSB.
12. december 2018 indbragte Alstom derfor afslaget for Klagenævnet for Udbud, der behandlede sagen som en hastesag.
Klagenævnet fastslog i sin kendelse, at DSB i det konkrete tilfælde i medfør af den nye bestemmelse i forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 79, stk. 2, 2. afsnit, var forpligtet til at tillade udskiftningen.
Om ESPD’er:
- Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) er en egenerklæring om virksomhedernes finansielle status, formåen og egnethed i forbindelse med en offentlig udbudsprocedure. Det er tilgængeligt på alle EU-sprog og anvendes som et foreløbigt bevis for opfyldelse af de krævede betingelser i offentlige udbudsprocedurer i EU. Takket være ESPD skal tilbudsgiverne ikke længere forelægge detaljeret dokumentation og forskellige formularer, som tidligere blev anvendt i forbindelse med EU-udbudsprocedurer, hvilket udgør en markant forenkling af adgangen til grænseoverskridende udbudsmuligheder. Fra oktober 2018 foreligger ESPD udelukkende i elektronisk form. (Kilde: EU-Kommissionen)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Fjernbus på vej fra København til Wien forulykkede nord for Berlin
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Ekspertudvalg klar med anbefalingerne til fremtidens lokale kollektive transport
- Busselskab får beslaglagt bus udleveret
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Tirsdag blev det gratis at køre med bybusserne i Fredericia
- Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
- Lufthavn på Djursland har oplevet fremgang i årets første seks måneder
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Busoperatør vil samarbejde med lokal busvognmand
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |