Trafikselskab har set på alternative drivmidler
Torsdag 4. oktober 2018 kl: 11:32
Af: RedaktionenSydtrafik, der står for den kollektive transport i Sydjylland, har i samarbejde med Cowi udarbejdet en rapport, der afdækker mulighederne for at tage alternative teknologier og drivmidler i brug, der kan bidrage til lavere emissioner fra busserne end traditionelle dieselbusser
Rapporten omfatter følgende emner:
- Drivmidlets fremstilling
- Miljøbelastning generelt, herunder emissioner af CO2, NOx, partikler og støj
- Andre driftsaspekter som passagerkomfort samt energiforbrug til varme og aircondition i busserne
- Nødvendige investeringer og forventet driftsøkonomi
- Fleksibilitet for kunder og planlægning, forsyningssikkerhed (oppetider) og begrænsninger af køremønstre
- Tilhørende rammebetingelser, herunder overordnet organisering samt udbuds- og ejerforhold i den offentlige bustrafik
- Infrastruktur og tilgængelighed i forhold til lokalisering af tankanlæg (tom-kørsel)
- Sundhedseffekter mv.
- Modning af teknologier
Rapporten konkluderer, at biogas umiddelbart ser ud til at være det mest oplagte valg. Biodielsel - eksempelvis HVO - ligger også højt, mens hybrid-løsninger bliver vurderet mindre attraktive som en generel løsning. El-busser bliver også fremhævet som mulige løsninger i særlige områder.
Det er værd at bemærke, at Sydtrafik som selskab dækker et stort område med mindre og mellemstore byer - og store områder, hvor befolkningen er mere spredt.
Interesserede kan læse rapporten om drivmidler her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Magasinet Bus 6 - 2026 er udkommet
- Danmarks første letbane har søgt om ny typegodkendelse
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- Togdrift bliver ført videre i særskilt selskab hos anden operatør
- Politiet tjekkede studentervogne
- Togoperatør mangler penge - anden togoperatør tager over
- Målrettet indsats skal få flere unge til at køre sammen
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




