Aldersgrænse for international buskørsel falder til 21 år
Mandag 1. juli 2024 kl: 13:58
Af: RedaktionenFra mandag 1. juli er det danske alderskrav for international buskørsel sat ned fra 23 år til 21 år. Det er sket efter, at blandt andre organisationen Dansk PersonTransport (DPT) har presset på for at få aldresgrænsen sat ned. Begrundelsen har været, at det vil gavne rekrutteringen af turistchauffører
Persontransportbranchen har i lang tid arbejdet for at få flere unge ind i branchen, og derfor byder man det nye alderskrav velkommen. Det forventes at tiltrække flere unge til erhvervet, hvilket kan hjælpe med at reducere manglen på chauffører.
- Vi ved, at muligheden for at køre bus internationalt tiltrækker mange unge aspirerende chauffører. Det nuværende alderskrav har stået i vejen, og vi har derfor længe presset på hos politikerne for at få nedsat aldersgrænsen. Det er vi glade for, at politikere og myndigheder har lyttet til, siger Alexander Höilund, der er erhvervspolitisk konsulent hos DPT.
- Har man lyst til at blive buschauffør, fordi man vil køre bus internationalt, er det et stort plus, at man ikke længere skal vente til, man er 23 år. Derfor forventer vi, at sænkelsen af alderskravet vil have en positiv virkning på antallet af unge, der ønsker at blive buschauffør. Det vil gøre det nemmere for vores medlemmer at finde de nødvendige chauffører, og det er et rigtig godt skridt for at reducere chaufførmanglen i branchen, siger han videre.
Nedsættelsen af alderskravet til international buskørsel kommer nogle få måneder efter offentliggørelsen af en større undersøgelse af ulykkesstatistikken blandt forskellige buschaufføraldersgrupper i en række EU-lande. Undersøgelsen afviser myten om, at unge professionelle chauffører er farligere i trafikken, idet unge buschauffører ifølge statistikken har mindre sandsynlighed for at være ansvarlige for trafikuheld end deres ældre kollegaer.
DPT har som led i dialogen med myndighederne fremlagt resultaterne af denne undersøgelse.
- Vi har gennem flere år haft en rigtig god dialog med Færdselsstyrelsen og Transportministeriet, når det kommer til at gøre busbranchen mere attraktiv for de unge. Det har også været tilfældet under arbejdet med at nedsætte aldersgrænsen for international buskørsel. Det samarbejde håber vi nu på kan fortsætte, så vi kan få fjernet alle de barrierer, der er for at få flere unge ind i branchen, siger Alexander Höilund.
Interesserede kan finde mere information om de nye regler her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Stationer får et tryghedsløft
- Busforhandler ændrer i organisationen
- Over 4,3 millioner passagerer har svirpet sig til en tur med Movia
- App som billet-betaler bliver også brugt uden for Hovedstadsområdet
- Rabat på Pendlerkort forsvinder 1. april
- Brugte busser brændte i Hammelev
- Rejsekort som app åbner for mere "samkørsel"
- Magasinet Bus 2 - 2025 er udkommet
- Drenge overfaldt buschauffør i Næstved
- Nye landsbyer skal afprøve el-cykler som alternativ til biler
- Billigere natbusser betød flere passagerer
- Uforudsete hændelser har udfordret togoperatør på Fyn og i Jylland
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |