EU-KOMMISSIONEN'S FORSLAG TIL MERE EFFEKTIV GODSTRANSPORT:
EU-Kommissionens forslag om en revision af direktivet om køretøjers mål og vægt vil ifølge EU-Kommissionen betyde en CO2-reduktion fra godstransporten på 27,8 millioner ton (1,2 procent af CO2-emissionerne fra godstransport) mellem 2020 og 2050
Den forventede reduktion af CO2-udslippet skyldes en øget brug af tunge nulemissionskøretøjer (i tonkilometer), overgangen fra ren vejtransport til intermodal transport og et fald i antallet af ture med både konventionelle dieselkøretøjer og nulemissionskøretøjer som følge af øget nyttelast. Den øgede nytteast vil betyde, at den samme mængde gods kan transporteres med færre lastbiler.
EU-Kommissionen anslår, at de eksterne omkostningsbesparelser for CO2-emissionervil beløbe sig til 3,5 milliarder euro udtrykt i nuværende værdi for 2025-2050.
For luftforurenende stoffer anslår EU-Kommissionen, at det vil spare EU-landene for omkostninger på 2,1 milliarder euro. På støjområdet vil de betyde sparede udgifter på 0,7 milliarder euro.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Dansere danser for nattog
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Tre dieseltog fra 1980'erne lever videre
- Svensk togopertør begynder at køre mellem Stockholm og Hamburg via København og Kolding
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Rigsrevisionen undersøger anskaffelse af nye el-tog
- Ny aftale skal udnytte den europæiske jernbaneinfrastruktur bedre
- Togoperatør har kørt med flere passager og fået større overskud
- Tre leverandører kan give tilbud på batteritog
- Togoperatør vandt lærepladspris
Skriv din kommentar:
EU forventer mindre CO2-udledning
Tirsdag 18. juli 2023 kl: 21:00
Af: RedaktionenEU-Kommissionens forslag om en revision af direktivet om køretøjers mål og vægt vil ifølge EU-Kommissionen betyde en CO2-reduktion fra godstransporten på 27,8 millioner ton (1,2 procent af CO2-emissionerne fra godstransport) mellem 2020 og 2050
Den forventede reduktion af CO2-udslippet skyldes en øget brug af tunge nulemissionskøretøjer (i tonkilometer), overgangen fra ren vejtransport til intermodal transport og et fald i antallet af ture med både konventionelle dieselkøretøjer og nulemissionskøretøjer som følge af øget nyttelast. Den øgede nytteast vil betyde, at den samme mængde gods kan transporteres med færre lastbiler.
EU-Kommissionen anslår, at de eksterne omkostningsbesparelser for CO2-emissionervil beløbe sig til 3,5 milliarder euro udtrykt i nuværende værdi for 2025-2050.
For luftforurenende stoffer anslår EU-Kommissionen, at det vil spare EU-landene for omkostninger på 2,1 milliarder euro. På støjområdet vil de betyde sparede udgifter på 0,7 milliarder euro.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Dansere danser for nattog
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Tre dieseltog fra 1980'erne lever videre
- Svensk togopertør begynder at køre mellem Stockholm og Hamburg via København og Kolding
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Rigsrevisionen undersøger anskaffelse af nye el-tog
- Ny aftale skal udnytte den europæiske jernbaneinfrastruktur bedre
- Togoperatør har kørt med flere passager og fået større overskud
- Tre leverandører kan give tilbud på batteritog
- Togoperatør vandt lærepladspris
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




