Forsiden
      

Lastbilproducent og transportkoncern vil udvikle elektrisk konkurrent til diesellastbiler

Onsdag 9. marts 2022 kl: 11:14
Af: Redaktionen

Lastbilproducent og transportkoncern vil udvikle elektrisk konkurrent til diesellastbiler

Den franske lastbilproducent Renault Trucks, der er en del af AB Volvo-koncernen, vil samme med den franske transportkoncern, Geodis kombinerer deres industri-, logistik- og ingeniørekspertise for at designe en elektrisk tung lastbil, der opfylder kravene til godstransport i byerne - til en pris, der kan matche diesellastbiler, når man ser på de samlede ejertidsomkostninger

Og det er ifølge de to parter nødvendigt at se på de samlede ejertidsomkostninger - TCO - hvis alternative drivliner skal køre frem og erstatte drivliner med dieselmotorer.


- Den miljømæssige situation kombineret med væksten i e-handel og implementeringen af ​​lav-emissionszoner i de større franske byer betyder, at vi omgående er nødt til at øge dekarboniseringen af ​​transport (det vil sige en markant reduktion og afvikling af CO2-udledninger), siger Marie-Christine Lombard, der er administrerende direktør for Geodis.


Med samarbejdet med Renault Trucks ønsker ønsker hurtigt at give konkrete løsninger på bæredygtig logistik i byerne.


- Vi har bemærket, at lastbilers image er ved at ændre sig; endelig bliver de opfattet som et uundværligt værktøj. Formålet med projektet, hvor Renault Trucks arbejder sammen med Geodis, er at designe en lastbil, der tilpasses miljøet i trafiktunge områder og endda i fodgængerzoner. Denne nye lastbil vil være designet til chaufførens arbejdskomfort og sikkerhed og til sikkerhed for beboere i byerne, siger Bruno Blin, der er præsident for Renault Trucks.


En lastbil tilpasset bymiljøer 
Takket være det samarbejde, der er udført fra designstadiet og fremefter, vil den nye lastbil med projektnavnet Oxygen gøre det muligt at integrere alle krav og funktioner til leverancer i bymidten: 
  • Eliminering af gener såsom forurening og støj
  • Forbedring af aktiv og passiv sikkerhed for bedre at kunne styre sameksistens med alle trafikanter (fodgængere og personer, der bruger bløde transportformer).


I de tidlige faser af arbejdet blev følgende fokusområder identificeret:
  • Forbedret sikkerhed for chaufføren og omgivelserne takket være et sænket førerhus, der giver chaufføren et godt udsyn for optimal beskyttelse af trafikanterne; en stor forrude og flere kameraer i stedet for bakspejle, der giver et 360 graders udsyn; en sideskydedør på passagersiden, der begrænser dørens åbningsvinkel
  • Større komfort for chaufføren, som vil være i stand til at komme ud af lastbilen i både venstre og højre side. Det bliver lettere at komme ind og ud af lastbilen med en meget lavere adgangshøjde end på en standard varebil
  • Optimal ergonomi og lettere adgang til lastrummet. For at opnå dette er et partnerskab med en opbygger under overvejelse med henblik på at forbedre lastning/losning i bymiljøer
  • Opkoblede værktøjer, der gør det muligt for chauffører at optimere deres leveringsopgaver og deres ruter
  • For at sikre, at dette bilen passer ind i bymiljøet og med henblik på at øge både komforten og chaufførens ønsker, har Renault Trucks udviklere fuldstændig re-designet både udvendige linier på lastbilen og interiøret

Prototypen er planlagt til levering i slutningen af ​​2022. Den vil blive produceret på Renault Trucks' anlæg i Blainville-sur-Orne, Frankrig, den første europæiske fabrik, der har produceret serieproducerede elektriske lastbiler siden 2020.


Lastbilen vil blive testet i Paris i 2023 under virkelige forhold. Testen vil blive efterfulgt af en tilpasningsfase af køretøjet, der inkluderer feedback fra chauffører, der omfatter brugskomfort, praktiske funktioner, opladning osv., og derefter en undersøgelse for at optimere de samlede ejeromkostninger.










Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Vognmand fra Tørring tog tre trailere med en enkelt trækker
- Tre-akslet tiptrailer kan rumme 34 kubikmeter i kassen
- Vognmand i Karlslunde trak afsted med tre nye trækkere
- Mølle har fået ny fire-akslet tip-trailer til korn og foderstoffer
- Nye elektriske og lette varebiler er udviklet til alle typer bytrafik
- Dynamisk styring på lastbiler bliver opgraderet til gavn for trafiksikkerheden
- Lastbilcenter skifter ejer
- Transportfirma i Greve tog to gange tre vekselladskærre med hjem
- Sværlasttrailer kan blive fem meter længere
- Maj endte 14 under sidste år
- Lastbilbestanden er oppe på sit højeste maj-niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst